Sobota 27. duben 2024 13:43
reklama
CapXmaster srovnani
reklama
Fintokei ProTrader
reklama
InstaForex ebook vzdelavaci
reklama
CapXmaster srovnani

Německo stále dramatičtěji zaostává za USA, varuje největší německá banka. Tím se i stupňuje jeho technologická závislost na Číně, takže podoba vztahů s ní bude do budoucna stále více ovlivňovat i výkon české ekonomiky a zaměstnanost v ČR

16.08.2023 10:34  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Eurozóně vážně hrozí největší krize od jejího vzniku, varují analytici agentury Bloomberg. Na přelomu let 2024 a 2025 se může v maximální míře projevit efekt utahování její měnové a zároveň rozpočtové politiky, což přivodí hospodářský pád – až zhruba pětiprocentní – srovnatelný s tím z doby evropské dluhové krize před více než deseti lety. Zatímco Spojené státy mohou zvládnout měkce přistát, eurozóna mnohem spíše přistane tvrdě.

„Zvláště Němci, kvůli rozsáhlosti své průmyslové výroby, ekonomicky stále dramatičtěji zaostávají za USA, protože technologický náskok Ameriky před Evropou se neustále zvětšuje a zvětšuje,“ říká David Folkerts-Landau, hlavní ekonom Deutsche Bank, největší německé banky.

Zmíněná agentura Bloomberg si dále všímá, že letos podle prognóz poprvé od roku 2003 dojde k nezvyklé situaci, kdy se německá ekonomika propadne, zatímco italská poroste. Italové těží z popandemické obnovy turismu, ale také masivních výdajů peněz z fondů EU, které jim ze severu posílá ponejvíce německý daňový poplatník. Bez nich by se italská ekonomika, lapená v pasti eura, bez možnosti devalvace, už zhroutila.

Když ovšem peníze německého daňového poplatníka zachraňují Itálii, místo aby podporovaly rozvoj německé ekonomiky, Německo – motor ekonomiky EU – se zadrhává. A zaostává nejen za USA, ale třeba v oblasti elektromobility i za Čínou. Až se německý motor zadrhne zcela, už nebude, kdo by Itálii zachraňoval. O mocný růstový impuls přijde se zadrhnutím německého motoru také česká ekonomika, pochopitelně. Německé zadrhnutí, tak fatální pro celou EU, ale zatím evidentně netrápí ani Brusel, ani Berlín. Unijní normy na spalovací motory jsou stále přísnější, stejně jako postoj Berlína k jaderné energetice.

Německé automobilky se tak ocitají ve svízelné situaci. Řeší ji způsobem, jenž je zcela nebývalý a který pro Evropu nevěstí nic moc dobrého. Vždyť třeba Volkswagen, matka tuzemské Škody, se minulý měsíc rozhodl nasypat 700 milionů dolarů, v přepočtu zhruba patnáct miliard korun, do mladičkého čínského výrobce elektromobilů Xpeng, založeném teprve roku 2014. Získává tím bezmála pětiprocentní podíl a pozorovatelské křeslo v představenstvu Xpengu.

Jedná se o do značné míry nouzový, ba zoufalý krok německého kolosu, jenž dokládá, jak moc mu – a celému evropskému autoprůmyslu – ujíždí vlak čínské (a americké) elektromobility. O to paradoxnější celá situace je, že právě EU – a nikoli USA či Čína – nejvíce tlačí na přechod na zelené technologie. Čína je naopak suverénně největším emitentem skleníkových plynů, jichž globálně vypouští zhruba třetinu (zatímco EU zhruba osm procent).

Volkswagen spolu s Xpengem plánují dva společné modely elektromobilů, určené pro čínský trh. Pozoruhodné tedy také je, jak některým západním firmám – v tomto případě Volkswagenu – byznys v Číně reputačně zcela prochází, zatímco některé jiné západní firmy jsou za něj kritizovány, ostrakizovány a haněny.

Německá automobilka však příliš nemá na výběr. V Číně, tedy na svém nejdůležitějším trhu, rychle přichází o tržní podíl. Navrch totiž získává konkurence, zejména americká Tesla a také čínský šampion elektromobility, BYD.

Akcie Xpengu zejména díky zájmu a investici Volkswagenu vylétly letos o zhruba 80 procent. Jen v den oznámení investice Volkswagenu poskočily o takřka 35 procent. I peníze utržené za škodovky tedy dále rozhýbávají a obohacují čínskou ekonomiku.

Audi, další divize Volkswagenu, přitom rovněž v červenci uzavřela partnerství s jiným čínským výrobcem elektromobilů, státní společností SAIC Motor. Volkswagenu tudíž evidentně reputačně prochází dokonce partnerství s čínskými státními podniky.

Partnerství Audi a SAIC Motor je přitom přelomové. Znamená totiž, že čínské automobilky už nepřejímají technologie zahraničních výrobců, ale rozvíjejí své vlastní. Jinými slovy, dříve čínské automobilky potřebovaly ty západní, aby od nich získávaly know-how a technologie, dnes už západní automobilky potřebují ty čínské, aby na tamním trhu měly vůbec šanci se prosadit. Technologické licence už nyní poskytují Číňané Západu, nikoli Západ Číně.

Zároveň je zřejmé, proč německé podniky, včetně právě Volkswagenu, tak tlačí na německou vládu, aby se nepřipojovala k vyhrocenějšímu americkému postoji vůči Číně. Pokud by se výrazně zhoršily vztahy Německa a Číny, bylo by (nejen) partnerství německého Audi se státní SAIC Motor vážně ohroženo a tím pádem i možnost Volkswagenu získávat od čínského výrobce potřebné vyspělejší technologie a know-how.

Investice Volkswagenu v Xpengu a partnerství Audi a SAIC Motors by měly zastavit propad tržního podílu koncernu Volkswagen na čínském trhu. Zároveň se ale bude muset bránit před „nájezdem“ čínských automobilek na Evropu. Právě zrovna SAIC Motors slaví v Evropě úspěch se svojí značkou MG.

Pokud Volkswagen neupevní svoji konkurenceschopnost tváří v tvář čínským automobilkám, je to pro něj problém tedy nejen na čínském trhu, ale také na trhu evropském, a tedy celosvětovém.

Případný citelný ústup Volkswagenu z jeho současných pozic na globálním kolbišti by byl problémem také pro český autoprůmysl, a vlastně celou tuzemskou ekonomiku, jež je na výrobě automobilů a příslušných komponent stále silně závislá.

Budoucnost českého autoprůmyslu a až stovky tisíc pracovních míst v tuzemsku jsou tedy nyní závislé na tom, zda a do jaké míry se Čína bude ochotna dělit o své technologie a know-how se Západem.

Lukáš Kovanda
Trinity Bank

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Německo se topí ve své nezvládnuté energetické přeměně, teď se s sebou snaží stáhnout i Francii. Berlín se bojí, že mu jinak budou firmy utíkat za levnější elektřinou i do Francie
    Německo je stále nervóznější ze své historické energetické přeměny, takzvané Energiewende. Ta už má hmatatelné výsledky, jež zejména pro německý průmysl nejsou vůbec příznivé. Například za poslední dva roky i taková Francie přilákala o 50 procent přímých zahraničních investic více než Německo. Takřka třetina podniků německého zpracovatelského průmyslu vážně zvažuje či již uskutečňuje odchod ze země. Německu tak hrozí deindustrializace jako nikdy v dějinách. Jedním z míst, kam se německé podniky mohou uchýlit, je „odvěký rival“ Francie. Tomu se nyní Berlín snaží zabránit.
  • Německo schválilo obnovení záchranného fondu pro své banky, poskytne jim asi až 480 mld. EUR
    Německá vláda schválila plán na obnovení záchranného fondu pro rekapitalizaci ba...
  • Německo si chystá miliardy na případné blackouty
    Německo údajně přijímá mimořádná opatření pro případ, že by letos v zimě došlo k výpadkům elektřiny. Jedním z opatření je akumulace miliard eur ze strany Německé spolkové banky (Bundesbanky), které pomohou v případě runu na banky. Jednou z možností je i zavedení limitů pro výběr.
  • Německo si na boj koronavirem letos astronomicky půjčuje, zhruba „jednu celou českou ekonomiku“. Česku je „štěstím v neštěstí“, že má za hranicemi zemi, která dává nejvíce ze všech
    S mírnou nadsázkou lze říci, že Německo si pro boj s koronavirem půjčuje jedno celé Česko. Německá vláda dnes schválila dodatečný rozpočet k financování opatření na podporu ekonomiky zasažené koronavirovou krizí, v jehož rámci si hodlá půjčit dalších 62,5 miliardy eur. Celková hodnota nových půjček by tak měla v letošním roce dosáhnout rekordních 218,5 miliardy eur. To je v přepočtu 5,8 bilionu korun, což je více, než kolik činil loňský hrubý domácí produkt České republiky – zhruba 5,7 bilionů.
  • Německo si nadále ponechá jadernou energii, ceny však neustále rostou
    List Wall Street Journal uvedl, že si Německo pravděpodobně ponechá v provozu své poslední 3 jaderné elektrárny. Dřívější odhady naznačovaly, že by se tyto elektrárny mohly odstavit do konce letošního roku. Nicméně hrozba energetické krize zřejmě sehrála výraznou roli ve změně názoru.
  • Německo směřuje k rozhodujícímu referendu o Evropě
    Angele Merkelové skončila dovolená a čekají ji opět perné chvilky. Na německé po...
  • Německo srazilo Singapur z čela zemí přátelských ke kryptoměnám
    Německo srazilo Singapur z první příčky přátelských zemí ke kryptoměnám. Vyplývá to z průvodce hodnocením krypto-friendly zemí společnosti Coincub.
  • Německo stagnuje, Velká Británie i nadále posiluje a globální úrokové sazby se nejspíš nezmění
    Prodej domů a bytů v USA v uplynulém týdnu místo očekávaného nárůstu o 0,2 % poklesl o 1, 3 %, a to v důsledku...
  • Německo stáhlo v březnu aktivitu průmyslu v eurozóně
    Předběžný výsledek indexu nákupních manažerů za březen v eurozóně je studenou sprchou. Většina analytiků věřila, že v březnu by se index ukazující aktivitu ve výrobním sektoru mohl začít pomalu zlepšovat. Na místo toho index klesl na úroveň 47,6 bodu z předchozích 49,3. Úroveň pod padesáti body značí kontrakci sektoru pro nejbližší období. Nepatrně se snížila i aktivita v sektoru služeb. Ta se ale drží v pásmu expanze na úrovni 52,7 bodu.
  • Německo stahuje EU do recese
    Podle odhadů evropských statistiků ekonomika EU v druhém kvartálu vzrostla o 0,2 %. Celkový odhad růstu HDP v roce 2019 zatím Eurostat stále uvádí jako 1,2 %. Asi největší znepokojení však vyvolaly odhady z Německa, podle kterých by německá ekonomika měla ve třetím kvartálu poklesnout. Dva kvartály negativního růstu jsou jednou ze základních definic recese.
  • Německo stále roste
    Po včerejším silném posunu na akciových trzích, které uzavíraly výrazně na úrovní 1170, očekávejme před tím, než se tr...
  • Německou ekonomiku čekají těžké chvíle
    Německo se sice ve třetím čtvrtletí těsně vyhnulo recesi, jeho hospodářství je však odsouzeno k dalšímu zpomalování. Problémem je zejména nedostatek investic do informačních a komunikačních technologií.
  • Německo uniklo recesi, českým řidičům zdraží pohonné hmoty
    Ceny pohonných hmot v ČR v uplynulém týdnu stagnovaly. Benzín setrval na průměrné ceně 32,23 koruny za litr, přičemž během týdne poklesl i na 32,22 koruny, což je jeho nejnižší cena za poslední více než půlrok. Naposledy byl benzín levnější začátkem dubna. Nafta zlevnila o haléř, na 31,80 koruny za litr. Je tak nejlevnější od poloviny září. V příštím týdnu ceny pohonných hmot vzrostou v rozmezí od pěti do deseti haléřů
  • Německo ustupuje, souhlasí s celounijním stropem na plyn. Podle průmyslníků i potravinářů je nejvyšší čas
    Itálie, Španělsko a Polsko, klíčoví stoupenci zastropování cen plynu v EU, triumfují. Nakonec totiž „přetlačily“ klíčového odpůrce takého řešení, tedy Německo. Na bruselském jednání lídrů EU v noci na dnešek totiž nakonec došlo k shodě na dočasném řešení spočívajícím ve stanovení dynamického cenového pásma. To má zabraňovat největším cenovým výstřelkům v burzovní ceně plynu a de facto tak představuje strop. Kromě stropu by měl růst cen plynu omezit také další krok, na němž se lídři v Bruselu usnesli. Je jím společné, celounijní nakupování plynu.
  • Nemecko už nie je bezpečné
    Možno trocha pritvrdé tvrdenie, no za posledných 24 hodín s...
  • Nemecko už nie je bezpečné
    Možno trocha pritvrdé tvrdenie, no za posledných 24 hodín s...
  • Německo v recesi
    Německo se stále více posouvá do recese. Index podnikatelské nálady neustále klesá. Nyní je nejníže za sedm let. Se značnými potížemi se daří jen automobilovému průmyslu.
  • Nemecko vs. Portugalsko
    Portugalsko má výrazné zásoby zlata v svojich rezervách a práve opozičný líder nemeckej strany FDP Schaeffer vyzýva Portugalsko aby odpredalo svoje zlaté rezervy a využilo tak zdroje na svoju záchranu... Európu tak zachvacuje euroskepticizmus a politické strany sa snažia využiť túto vlnu vo svoj prospech... na druhej strane načo požičiavať dlžníkovy, ktorý má pod "matracom" zlaté tehličky...
  • Německo vydá první „zelený dluhopis“ v druhé půlce roku 2020
    Německo uvede svůj první zelený dluhopis s emisí v milionech eur v druhé půlce budoucího roku, aby využilo prosperující trh s udržitelnými financemi.
  • Německo vydražilo první zabavené bitcoiny, utržilo více, než je kurz
    Německá justice dnes vydražila první bitcoiny, které zabavila v rámci vyšetřování kriminálních aktivit. V dražbě přitom získala více, než kolik by utržila při obchodování na internetu, uvedla agentura DPA. Bitcoiny a další virtuální měny rády využívají zločinecké organizace pro své aktivity.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
InstaForex ETF