Sobota 27. duben 2024 11:25
reklama
CapXmaster srovnani
reklama
FTMO férovost
reklama
InstaForex ebook vzdelavaci
reklama
CapXmaster srovnani

Volkswagen a jeho Audi se v obavě ze ztráty trhu investičně spojují s čínskými automobilkami, startupem Xpeng a státním SAIC Motor. Německá automobilka totiž „jako sůl“ potřebuje pokročilejší čínské technologie a know-how, což je varovné pro celé Česko

27.07.2023 13:33  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Německá automobilka Volkswagen, matka tuzemské Škody, nasype 700 milionů dolarů, v přepočtu zhruba patnáct miliard korun, do mladičkého čínského výrobce elektromobilů Xpeng, založeném teprve roku 2014. Získá tím bezmála pětiprocentní podíl a pozorovatelské křeslo v představenstvu Xpengu.

Jedná se o do značné míry nouzový krok německého kolosu, jenž dokládá, jak moc mu – a celému evropskému autoprůmyslu – ujíždí vlak čínské (a americké) elektromobility. O to paradoxnější celá situace je, že právě EU – a nikoli USA či Čína – nejvíce tlačí na přechod na zelené technologie. Čína je naopak suverénně největším emitentem skleníkových plynů, jichž globálně vypouští zhruba třetinu (zatímco EU zhruba osm procent).

Volkswagen spolu s Xpengem plánují dva společné modely elektromobilů, určené pro čínský trh. Pozoruhodné tedy také je, jak některým západním firmám – v tomto případě Volkswagenu – byznys v Číně reputačně zcela prochází, zatímco některé jiné západní firmy jsou za něj kritizovány, ostrakizovány a haněny.

Německá automobilka však příliš nemá na výběr. V Číně, tedy na svém nejdůležitějším trhu, rychle přichází o tržní podíl. Navrch totiž získává konkurence, zejména americká Tesla a také čínský šampion elektromobility, BYD.

Akcie Xpengu díky zájmu a investici Volkswagenu vylétly za poslední necelé dva měsíce o více než 165 procent (viz graf). Jenom dnes, v reakci na oznámení investice Volkswagenu, poskočily o takřka 35 procent. I peníze utržené za škodovky tedy dále rozhýbávají a obohacují čínskou ekonomiku.

Audi, další divize Volkswagenu, přitom minulý týden uzavřela partnerství s jiným čínským výrobcem elektromobilů, státní společností SAIC Motor. Volkswagenu tudíž evidentně reputačně prochází dokonce partnerství s čínskými státními podniky.

Partnerství Audi a SAIC Motor je přitom přelomové. Znamená totiž, že čínské automobilky už nepřejímají technologie zahraničních výrobců, ale rozvíjejí své vlastní. Jinými slovy, dříve čínské automobilky potřebovaly ty západní, aby od nich získávaly know-how a technologie, dnes už západní automobilky potřebují ty čínské, aby na tamním trhu měly vůbec šanci se prosadit. Technologické licence už nyní poskytují Číňané Západu, nikoli Západ Číně.

Zároveň je zřejmé, proč německé podniky, včetně právě Volkswagenu, tak tlačí na německou vládu, aby se nepřipojovala k vyhrocenějšímu americkému postoji vůči Číně. Pokud by se výrazně zhoršily vztahy Německa a Číny, bylo by (nejen) partnerství německého Audi se státní SAIC Motor vážně ohroženo a tím pádem i možnost Volkswagenu získávat od čínského výrobce potřebné vyspělejší technologie a know-how.

Investice Volkswagenu v Xpengu a partnerství Audi a SAIC Motors by měly zastavit propad tržního podílu koncernu Volkswagen na čínském trhu. Zároveň se ale bude muset bránit před „nájezdem“ čínských automobilek na Evropu. Právě zrovna SAIC Motors slaví v Evropě úspěch se svojí značkou MG.

Pokud Volkswagen neupevní svoji konkurenceschopnost tváří v tvář čínským automobilkám, je to pro něj problém tedy nejen na čínském trhu, ale také na trhu evropském, a tedy celosvětovém.

Případný citelný ústup Volkswagenu z jeho současných pozic na globálním kolbišti by byl problémem také pro český autoprůmysl, a vlastně celou tuzemskou ekonomiku, jež je na výrobě automobilů a příslušných komponent stále silně závislá. Budoucnost českého autoprůmyslu a stovky tisíc pracovních míst v tuzemsku jsou tedy nyní závislé na tom, zda a do jaké míry se Čína bude ochotna dělit o své technologie a know-how se Západem. 

Akcie čínského výrobce elektromobilů Xpeng vylétly za poslední necelé dva měsíce díky zájmu a investici Volkswagenu o více než 165 procent, jen dnes o zhruba 35 procent (zdroj: Bloomberg).


Lukáš Kovanda
Trinity Bank

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Volby v Itálii rozproudily život na trzích
    Parlamentní volby v Itálii skončily patovým výsledkem. Dle římského deníku Il Messaggero se vítězem stala „...
  • Volby v Německu - Začátek politického obratu, nebo „jen“ milník?
    Tento víkend bude důležitý pro Německo i Angelu Merkelovou. Ukáže se totiž, zda nejvlivnější žena Evropy držící opratě...
  • Volby v Řecku: plebiscit pro? nebo proti Tsiprasovi
    Volby do řeckého zákonodárného sboru, které se mají konat 20. září, jsou symbolické hned dvěma věcmi. Od listopadu 1920 to bude vůbec poprvé, kdy nebude kandidovat člen rodiny Papandreu. Strana Kinima (Hnutí), v jejímž čele stojí Jorgos Papandreu, se rozhodla nekandidovat poté, co v lednových volbách získala jen 2,5 % hlasů. To je jasná známka, že řecká politická elita potřebuje obnovit.
  • Volby v USA: Seminář Saxo Bank v Brně
    Vyjímečný seminář v Brně: 05. 11. 2012 - Zjistěte jaký vliv mohou mít výsledky voleb v USA na vaše investiční portfolio...
  • Volby v USA: Wall Street se ocitá na křižovatce
    Indexy S&P 500 a Nasdaq zakončily páteční obchodní seanci v záporných číslech a ustoupily z rekordních hodnot dosažených během dne. K tomuto poklesu došlo na pozadí poklesu v sektoru výrobců čipů a smíšených údajů o trhu práce, které odrážejí překonání očekávání ohledně počtu vytvořených pracovních míst při současném růstu míry nezaměstnanosti.
  • Voľby za nami, útesy pred nami, hladina dlhu stúpa
    Včera sme mali na trhu oneskorenú reakciu na Obamovo znovuzvolenie. Prečo nie je dobré (aspoň pre trh), ž...
  • Volcker (ekonomický poradca Bieleho domu a bývalý prezident FEDu)
    Očakávame výrazný pokrok v prijatí regulačnej reformy finančného systému už pred augustom.......
  • Volební pat v Itálii velí EUR/USD na ústup
    Včerejší italské volby vyústily v politický pat, který jako bouře zasáhl finanční trhy a prudce oslabil eu...
  • Voliči Wilderse jako voliči Trumpa? Nizozemské volby ŽIVĚ na Patria.cz!
    Barometr nálad proti imigrantům a establishmentu. Právě tak jsou vnímány nizozemské volby, které začaly dnes v 7:30. V...
  • Volkswagen a Bosch vytvoří podnik, bude pomáhat továrnám na baterie
    Automobilka Volkswagen a společnost Robert Bosch vytvoří do konce roku společný podnik. Bude dodávat systémy na výrobu baterií a pomáhat výrobcům baterií při rozšiřování a údržbě jejich výrobních závodů. Společnost Volkswagen to uvedla ve svém dnešním sdělení, a potvrdila tak dřívější zprávu časopisu Manager Magazine. Záměrem je podle VW učinit Evropu ve výrobě baterií soběstačnou.
  • Volkswagen čeká, že do 2030 bude polovina jeho prodaných vozů elektrických
    Největší evropská automobilka Volkswagen očekává, že do roku 2030 bude polovina jejích vozidel prodaných po celém světě poháněna bateriemi. Díky spolupráci mezi značkami a technologiemi také zvýšila cíl provozní marže, tedy podíl provozního zisku na tržbách, do roku 2025, a to na osm až devět procent z předchozích sedmi až osmi procent. Vyplývá to z dnešní strategie automobilky do roku 2030. Součástí skupiny Volkswagen je i česká Škoda Auto.
  • Volkswagen dál počítá s budováním továren na baterie v Evropě
    Skupina Volkswagen (VW) je i nadále odhodlaná vybudovat v Evropě do roku 2030 továrny na výrobu bateriových článků o kapacitě přibližně 240 gigawatthodin (GWh). Potřebuje však správné rámcové podmínky a chce zohlednit konečný rámec legislativy EU ohledně takzvané nová Zelené dohody. Rozhodovací procesy o výstavbě gigafactory v Evropě a Severní Americe jsou na sobě nezávislé. Škoda Auto, která je součástí skupiny VW, to uvedla v dnešním prohlášení pro ČTK.
  • Volkswagen chce vyrábět milion elektromobilů ročně
    Společnost Volkswagen chce do roku 2022 vyrábět milion elektromobilů za rok a předstihnout tak i společnost Tesla. Stane se tak zřejmě světovou jedničkou.
  • Volkswagen končí s náborem nových zaměstnanců. Je v kleštích drahých energií a tuhých zelených regulací EU, které více než klimatu pomáhají Pekingu
    Německá automobilka Volkswagen pozastavuje nábor nových zaměstnanců. Zatím ani nestanovila, do kdy má opatření trvat. Jedná se o další viditelný příznak, že německý, ba evropský autoprůmysl čelí závažné ztrátě konkurenceschopnosti.
  • Volkswagen kvůli emisní aféře zaplatí v Texasu 85 milionů dolarů
    Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho divize Audi se dohodly, že zaplatí 85 milionů dolarů (téměř dvě miliardy Kč) za urovnání obvinění, že v souvislosti s emisním skandálem porušily zákony amerického státu Texas na ochranu přírody. Informoval o tom texaský prokurátor Ken Paxton.
  • Volkswagen loni mírně zvýšil provozní zisk, letos čeká pomalejší růst tržeb
    Německý automobilový koncern Volkswagen v loňském roce zvýšil provozní zisk o 2,1 procenta na 22,6 miliardy eur (zhruba 572 miliard Kč). Oznámila to dnes v tiskové zprávě firma, jejíž součástí je také mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Tržby Volkswagen zvýšil o 15,5 procenta na 322,3 miliardy eur, letos však očekává zpomalení jejich růstu. Kvůli této předpovědi výrazně oslabily akcie podniku.
  • Volkswagen má rekordní pololetní zisk, zvýšil celoroční výhled
    Německý automobilový koncern Volkswagen vykázal v pololetí rekordní provozní zisk 11,4 miliardy eur (291 miliard Kč). Ve stejném období roku 2019, tedy před pandemií, byl provozní zisk deset miliard eur, což byl do té doby rekord. Firma zároveň zvýšila celoroční prognózu. Výhled provozní návratnosti tržeb za celý letošní rok zvedla o 0,5 procentního bodu na šest až 7,5 procenta. Firma, jejíž součástí je i česká automobilka Škoda Auto, to uvedla ve svém dnešním sdělení.
  • Volkswagen možná bude muset nechat své továrny zavřené déle
    Německá automobilka Volkswagen možná bude muset nechat své továrny zavřené kvůli koronaviru déle, než se původně domnívala. Uvedl to dnes její šéf Herbert Diess. Největší výrobce aut na světě tento týden oznámil, že zavře své evropské továrny na dva až tři týdny, opatření se týká i mladoboleslavské automobilky Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen.
  • Volkswagen odkládá rozhodnutí o možné továrně na baterie v Česku
    Automobilový koncern Volkswagen o několik měsíců odkládá rozhodnutí o tom, kde ve východní Evropě postaví továrnu na baterie do elektroaut. Koncern v prohlášení, které ČTK poskytl mluvčí automobilky Škoda Auto Pavel Jína, mimo jiné uvádí, že vzhledem k současné energetické krizi není třeba jednat okamžitě. Původně se očekávalo, že Volkswagen výběr místa pro továrnu oznámí v pátek 16. prosince. O projekt takzvané gigafactory až za 120 miliard korun se uchází i Česká republika, která Volkswagenu nabízí pro výstavbu letiště v Líních u Plzně.
  • Volkswagen odškodní majitele vozů s upraveným softwarem
    Průlomový rozsudek uděluje společnosti Volkswagen povinnost odškodnit majitele vozů s upraveným softwarem. Spolkový soudní dvůr v případu rozhodoval poprvé.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

Odborné kurzy a semináře
Začínáme s Forexem (dopolední seminář)
reklama
InstaForex ETF