Pátek 24. září 2021 23:41
reklama
ETX Capital
reklama
Purple Trading Roadshow
reklama
Dukascopy
reklama
ETX Capital

Reuters: Automobilky hledají náhradu za magnety z kovů vzácných zemin

01.08.2021 09:24  Sekce: Online FX zpravodajství  Tisk

Napětí mezi Čínou a Spojenými státy způsobilo, že se výrobci aut na Západě snaží snížit závislost na důležitém hybateli elektromobilové revoluce - permanentních magnetech. Ty, i když jsou často menší než balíček karet, pohánějí elektrické motory. Většina z nich se ale vyrábí z kovů vzácných zemin vytěžených v Číně a poptávka po nich prudce roste. Používají se totiž i v odvětví obnovitelných zdrojů energie. A vzhledem k přechodu od spalovacích k elektrickým motorům hrozí podle analytiků, že jich bude nedostatek.

Magnety ze vzácných zemin se vyrábějí převážně z neodymu a považují se za nejúčinnější způsob pohonu elektromobilů. Bez nich se může zkrátit vzdálenost, kterou je vozidlo schopno ujet mezi dobíjením. A právě obavy o dojezd už dlouho brzdí rozvoj elektromobilů. Přístup k těmto kovům tak může představovat konkurenční výhodu. Čína má pod kontrolou celosvětově až 90 procent těchto dodávek.

Některé automobilky se už několik let snaží vzácné zeminy něčím nahradit. Kromě nedostatečných dodávek se automobilky obávají také velkých cenových výkyvů a škod na životním prostředí v dodavatelském řetězci. Za posledních 20 let západní země převážně ustoupily od produkce kovů vzácných zemin, protože tato výroba je často složitá a doprovází jí škodlivé zplodiny. Čína tak dnes dominuje celému produkčnímu řetězci. Ceny oxidu neodymitého se pak loni při růstu, který trval devět měsíců, zvýšily dvojnásobně.

Vzácné kovy jsou důležité pro elektroniku, obranný průmysl a obnovitelné zdroje energie. Protože některé z nich mohou vytvářet stálou magnetickou sílu, jsou magnety, které se z nich vyrábějí, označovány jako magnety permanentní. Elektrická auta s těmito magnety potřebují méně energie z baterií než elektromobily s běžnými magnety. Tato vozidla mohou tedy ujet delší vzdálenost do dalšího dobití. Pro elektromobily byly jedinou volbou až do roku 2010, kdy Čína při sporu s Japonskem pohrozila omezením dodávek vzácných kovů. Ceny pak prudce vzrostly.

Nyní obavy o dodávky vytvářejí velký rozdíl mezi čínskými výrobci elektrických aut a jejich západními konkurenty. Zatímco automobilky jako Nissan, Toyota, BMW, Volkswagen či Renault vyřazují vzácné zeminy ze svých motorů, Číňané auta s permanentními magnety stále vyrábějí.

Výrobci, kteří se loni na celosvětovém prodeji lehkých motorových vozidel podíleli 46 procenty, podle údajů analytické společnosti JATO Dynamics uvádějí, že použití vzácných zemin v elektromobilech omezují, případně už je vyřadili nebo se k takovému kroku chystají. A vznikají nové podniky, které vyvíjejí elektromotory bez těchto kovů nebo se snaží zvýšit recyklaci magnetů používaných ve stávajících vozidlech.

Neodymové magnety v běžném elektromobilu váží zhruba tři kilogramy, ale i při dvanáctině této hmotnosti jsou schopny udržet tolik oceli, co zápasník těžké váhy, a budou mít zhruba 18krát větší magnetickou energii než standardní magnety, uvedl britský výrobce magnetů Bunging. Navzdory tomu, že pandemie snížila prodej automobilů, poptávka po těchto magnetech pro elektrické vozy loni vzrostla o 35 procent na 6600 tun, uvádí poradenská společnost Adamas Intelligence.Ta rovněž očekává, že globální spotřeba vzácných kovů pro magnety se do roku 2030 zvýší ve srovnání s letošním rokem téměř čtyřnásobně na 15,7 miliardy USD (více než 342 miliard Kč).

Cena permanentních magnetů pro motory hybridních a elektrických vozů je více než 300 USD na jeden vůz, což je až polovina nákladů ceny na motor, upozorňují analytici. Největší švýcarská banka UBS očekává, že do roku 2030 budou elektrické modely tvořit celosvětově až polovinu prodaných aut, zatímco teď mají na celkovém prodeji podíl čtyři procent.

Mnoho řidičů ale problém s dojezdem neřeší. "Většina lidí ujede méně než 100 mil (161 km) denně, takže jim stačí méně účinný motor," řekl výzkumník německého institutu Fraunhofer IWKS Jürgen Gassmann. I tak automobilky přijaly řadu strategií.

Některé společnosti, jako je Toyota, stále používají permanentní magnety, ale spotřebu vzácných zemin snížily. Toyota rovněž vyvinula magnet, který potřebuje o 20 až 50 procent méně neodymu. Jiné firmy, jako například BMW, přistoupily ke změnám designu s cílem co nejvíce snížit spotřebu vzácných zemin. Americký výrobce elektromobilů Tesla začal v roce 2019 kombinovat typy motorů. Jeho modely S a X mají dva motory, jeden s magnety ze vzácných zemin a jeden bez nich. Indukční motor poskytuje vyšší výkon, zatímco ten s permanentními magnety je účinnější. Tesla uvádí, že modely s motorem se vzácnými zeminami mají o deset procent vyšší dojezd. Oba typy motorů používá u nového modelu ID.4 také automobilka Volkswagen.

Analytik pro e-mobilitu společnosti IHS Markit Claudio Vittori se domnívá, že použití motorů bez kovů vzácných zemin pro elektromobily se do roku 2030 zvýší téměř osminásobně. Motory s permanentními magnety ale podle něj budou mít stále dominantní postavení, především díky výkonu a účinnosti.

Avšak i v případě, že jsou všechny tyto předpovědi správné a vzroste počet vozidel s motorem bez permanentních magnetů, nepomůže to zřejmě situaci na trhu uklidnit. "Neexistuje téměř žádný scénář, podle kterého by nabídka byla dostatečná," uvedl analytik společnosti Adamas Intelligence Ryan Castilloux.

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Republikáni chtějí oddálit dluhový strop a tlačit na výdaje vlády. Jak může vypadat platební neschopnost USA?
    V americkém Kongresu se schyluje k posunu v zákopové válce o vládní výdaje a dluhový strop. Dle citace jednoho z porad...
  • Republikáni komplikují cestu k reformě a to trhy neslyší rády. Dolar dál slábne
    Svou vizi daňové reformy už před časem prezentoval americký prezident Trump. Následovali republikáni ze Sněmovny reprezentantů a řada je na Senátu. Tam mají republikáni pouze těsnou většinu dvou hlasů a už v posledních dnech tak rostly obavy, že reforma v Senátu narazí na problémy. Poslední dění tyto obavy začíná naplňovat - senátoři se rozhodli, že k reformě přidají také zrušení jednoho z prvků tzv. Obamacare. Do komplikovaného procesu se tedy navíc vrací dřívější neúspěšná hra o zdravotnickou reformu.
  • Republikáni oddálí dluhový strop výměnou za jednání o rozpočtu a schodku. Jak by vypadala platební neschopnost USA?
    V americkém Kongresu se schyluje k posunu v zákopové válce o vládní výdaje a dluhový strop. Dle citace jednoho z porad...
  • Republikáni po volbách ovládají Kongres
    Volby v USA podle očekávání vyhráli republikáni. Strana získala nadpoloviční většinu v senátu a rovně posílili svoje pozice ve sněmovně...
  • Republikány odmítají útoky na zdravotní reformu USA.
    Poprvé v tomto týdnu, atmosféra na trhu vypadá jako mírně pozitivní. Různé zprávy přicházejí z USA a dávají investorům...
  • Reputace měn
    TopForex sleduje důvěru české veřejnosti v měny, související spotřebitelské a investiční chování a kurzové pohyby
  • Resistence 25,80 CZK/EUR by měla bránit koruně v dalších ztrátách
    Česká koruna se během celého minulého týdne držela poblíž úrovně 24,80 CZK/EUR. Ani v pátek se obchodov...
  • Rétorika Fedu dále přitvrzuje, trh vyhlíží páteční vystoupení Janet Yellenové
    Rétorika Fedu dále přitvrzuje, jakoby ani nebyly v USA volby za rohem. O víkendu to byl druhý muž americké centrální banky Stanley Fischer, který vyslal celkově již čtvrté jestřábí varování během uplynulého týdne. Po této dělostřelecké přípravě trhy ještě více upřou pozornost k pátečnímu vystoupení šéfky Fedu Janet Yellenové na každoročním sletu centrální bankéřů v americkém Jackson Hole.
  • Rétorika Fedu měkne a drží trhy v dobré náladě. Dolaru to ovšem nesvědčí
    Americký Fed večer zveřejní zápis z posledního zasedání měnového výboru, kde zvedl sazby a i v novém výhledu se držel jejich dalšího utahování. Jenže mezitím rétorika podstatně změkla, a to ukazují i dnešní vystoupení bankéřů.
  • Rétorika Fedu posiluje americký dolar, další oslabení je však na obzoru
    Americký dolar se nedávno opět zotavil, což podnítilo zejména defilé mluvčích amerického Federálního rezervního systému (FED) z minulého týdne, kteří varovali trh, že se nechal příliš ukolébat vyhlídkami na další zvyšování federálních úrokových sazeb. Šlo zjevně o předem domluvenou akci. Dva regionální prezidenti FEDu zmínili výhled na dvě až tři zvýšení úrokových sazeb do konce roku, zatímco trh v poslední době stěží, byť i jen plně ocenil náklady na jejich jediné zvýšení. Nejostřejší komentář pak zazněl od vlivného prezidenta newyorské pobočky FEDu Williama Dudleyho, který jasně uvedl, že pokud budou ukazatele nadále směřovat k zotavení americké ekonomiky, FED bude preferovat ?letní? zvýšení úrokových sazeb.
  • Reuters: Bělorusko chce zvýšit poplatky za tranzit ruské ropy
    Bělorusko chce od ledna téměř o čtvrtinu zvýšit poplatky za tranzit ruské ropy přes své území prostřednictvím ropovodu Družba. Agentuře Reuters to dnes řekly zdroje z ropného průmyslu. Ropovodem Družba proudí ruská ropa rovněž do České republiky.
  • Reuters: Hackeři, kteří jsou za útokem na firemní systémy, chtějí 70 milionů USD
    Hackeři, kteří zřejmě stojí za víkendovým kybernetickým útokem na stovky firem i veřejných organizací nejen ve Spojených státech, požadují 70 milionů dolarů (asi 1,5 miliardy Kč). S odkazem na informace na blogu, který obvykle používá kybernetický gang REvil, to dnes uvedla agentura Reuters.
  • Reuters: Home Credit chystá vstup na hongkongskou burzu
    Skupina Home Credit chystá vstup na akciovou burzu v Hongkongu. S odkazem na své zdroje to dnes uvedla agentura Reuters. Firma, která se zaměřuje na spotřebitelské úvěry, by z primární veřejné nabídky (IPO) akcií chtěla získat alespoň jednu miliardu amerických dolarů (přes 23 miliard Kč). Home Credit už podle zdrojů vybral banky, které vstup na burzu zorganizují. Akcie by mohly být na trhu ještě letos.
  • Reuters: Italský výrobce jachet Ferretti chce znovu na burzu
    Italský výrobce luxusních jachet Ferretti zvažuje, že znovu vstoupí na akciovou burzu. Veřejná nabídka by se mohla v Miláně uskutečnit v říjnu a firma by v jejím rámci mohla nabídnout 30 až 35 procent akcií. S odvoláním na informovaný zdroj to dnes uvedla agentura Reuters.
  • Reuters: Koronavirus podporuje přepravu zboží samořízenými vozy
    Koronavirová krize urychluje posun odvětví samořízených vozů od přepravy lidí k dodávkám zásilek. "Realita je teď taková, že doprava zboží je větším trhem než přeprava lidí," cituje agentura Reuters Johna Krafcika, šéfa společnosti Waymo, která se zabývá vývojem samořízených vozů.
  • Reuters: Křetínského nájezd na Sainsbury vypadá jako nákladná záležitost
    Daniel Křetínský patrně doufá, že supermarkety budou nadále těžit z opatření, která přinesla pandemie a která se pro obchody nabízející potraviny a zboží denní potřeby ukázala jako příznivá. Český miliardář totiž zvýšil podíl v britském řetězci supermarketů J Sainsbury a drží v něm už skoro deset procent, což vyvolává dohady, že se pokusí firmu převzít. Ve svém komentáři to dnes píše redaktorka agentury Reuters Aimee Donnellanová.
  • Reuters: Nová baterie má Teslu zlevnit na úroveň benzínových vozů
    Americká automobilka Tesla hodlá koncem letošního či začátkem příštího roku začít ve svých elektromobilech Model 3 používat novou levnou baterii s dlouhou životností. Ta by měla snížit ceny elektromobilů zhruba na úroveň benzinových vozů. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na zdroje obeznámené s plány podniku.
  • Reuters: O aktivity TikToku v USA se zajímá také Twitter
    Americká internetová společnost Twitter projevila zájem o převzetí aktivit čínské aplikace pro sdílení krátkých videí TikTok ve Spojených státech. Agentuře Reuters to řekly zdroje obeznámené se situací. O převzetí aktivit, které by odvrátilo zákaz provozu TikToku v USA, již jedná americký softwarový gigant Microsoft.
  • Reuters: Potíže Boeingu kvůli 737 MAX 8 nutně Airbus neposílí
    Ztráty firmy Boeing způsobené nedávným pádem dvou letounů 737 MAX 8 nutně nepřinesou zisk jeho rivalu Airbusu. Podle agentury Reuters sice americký gigant s obratem 215 miliard dolarů (4,8 bilionů korun) může ukončit dodávky tohoto stroje, bohužel pro Airbus ale není moc pravděpodobné, že si evropská firma z jeho tržního podílu ukrojí větší díl. Výrobní kapacity evropské firmy jsou totiž plně vytížené a lhůty dodávek se táhnou roky.
  • Reuters: Rijád a Moskva se dohodly na prodloužení těžebních škrtů
    Saúdská Arábie a Rusko se včera dohodly na prodloužení stávajících ropných těžebních škrtů o jeden měsíc. S odkazem na své zdroje z uskupení OPEC+, které sdružuje největší producentské státy, to včera uvedla agentura Reuters.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Purple Trading Roadshow