Pátek 26. duben 2024 01:33
reklama
Swissquote Bank
reklama
CapXmaster srovnani
reklama
Purple Ebook: Svíčkové a cenové formace
reklama
FTMO férovost

Analýza Fidelity International: Jak investovat do nápojů

31.05.2021 12:51  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Mnozí z nás vzhlíželi k prvnímu drinku v hospodě nebo restauraci jako k milníku na cestě lockdownem a opětovným otevřením. Jednoduché, rychlé, společenské, není nic sladšího než malé vítězství v podobě osvěžujícího nápoje. Ať už se jedná o oslavu, setkání, truchlení nebo jen schoulení se na pohovce, dát si něco k pití je součástí tohoto všeho, takže se nápojový průmysl stal hlavní silou moderního konzumu.

Síla odvětví spočívá v jeho šíři. Neomezuje se totiž na žádnou činnost nebo prostředí. Usrkávání z teplého šálku obvykle znamená zcela jiný druh aktivity než večer strávený s lahví vína. Pro každou příležitost existuje nějaký nápoj, stejně jako pro každého spotřebitele se najde značka.

Jak se svět dostává z třetího a (doufejme) posledního lockdownu, je zřejmé, že nápojářské společnosti budou těžit ze znovuotevření volnočasových míst. Pro zájemce o akcie je vhodná doba, aby se na tento sektor podívali.

Proč nápoje?

Nápojový průmysl je často považován za stabilní, defenzivní trh. Lidé budou pít vždy, v dobrých i špatných časech. Během poklesu trhů patří nápoje k posledním výdajům, kterých jsou spotřebitelé ochotni se vzdát.

K těmto defenzivním vlastnostem je navíc potřeba připočíst náklady spojené s vytvořením nové značky oproti hodnotě, která spočívá v zavedených značkách. Kvůli obrovským rozpočtům na marketing a schopnosti zásobovat supermarkety, restaurace a hospody svými výrobky díky rozsáhlým produkčním kapacitám, je toto odvětví jedním z těch, kde jsou překážky vstupu na trh vysoké, a kde může být věrnost značce to zásadní. Velcí hráči často získávají takový monopol, že se malí producenti jen těžko prosazují.

Trh s nápoji však zároveň nepřešlapuje na místě. Chutě se v průběhu času mění, což znamená, že velké značky se musí přizpůsobovat, aby si udržely náskok před novými konkurenty, kteří si touží ukousnout svůj kus koláče.

A ani toto odvětví nebylo ušetřeno nejhoršího dopadu pandemie. Navzdory defenzivním vlastnostem se nápojářské společnosti dostaly „pod palbu“ různých omezení, a to zejména firmy dodávající nápoje do barů a restaurací. I když by skončení pandemie mělo vdechnout nový život některým částem sektoru, je zřejmé, že zájemci o akcie musí před rozhodnutím, kam investovat, číst více než jen etiketu.

Otázka vajec a košíků

Při vybírání investic do sektoru nápojů je třeba zvážit, zda dát přednost velké společnosti, která vlastní několik značek, nebo firmě, která se zaměřuje na konkrétní trh.

Heineken spadá do druhé kategorie. Stejně jako mnoho dalších jmen je oblíbenou volbou manažerů defenzivních fondů, jako je Nick Train, jeden z nejznámějších příznivců investic do alkoholu. Nápoje v současné době tvoří přibližně 22,5 % jeho fondu Lindsell Train UK Equity Fund, přičemž Heineken zde má devátý největší podíl.

Nizozemský pivovar však v poslední době neprožívá úplně pohodové období. Společnost se snažila přizpůsobit měnící se spotřebitelské základně, protože mladí spotřebitelé se odklánějí od piva a směřují k jiným alkoholickým nápojům, například k lihovinám. I když výkonnost akcií Heinekenu nebyla úplně katastrofální, posledních pět let zaostávala za trhem.

V únoru, kdy výkonnost Heinekenu brzdila výnos celého fondu, požádal Nick Train investory o trpělivost. Vysvětlil, že společnosti vyrábějící nápoje by mohly být jedním z nejlepších způsobů, jak vydělat na znovuotevření ekonomiky, a vzhledem k tomu, že zhruba 40 % obchodů probíhá v segmentu "HoReCa" tedy hotelích, restauracích a kavárnách, Heineken by nakonec mohl sklízet ovoce. Žádosti o trpělivost se začínají jevit jako oprávněné, protože cena akcií v posledních měsících prudce vzrostla,“ vysvětluje Toby Sims, Fidelity Personal Investing Manager.

Kromě znovuotevření obchodu podniká Heineken kroky k vyvážení své značky a k jejímu rozšíření na skutečně globální podnik. Než společnost v důsledku loňských výkyvů zrušila průběžnou výplatu dividend, tak rychle rostly. U značek, jako je Heineken, ovšem existuje v konkurenčním světě nápojů vždy riziko, protože všechna jejich vejce leží v jednom, zcela specifickém, košíku.

Stejně jako má pro soukromé investory smysl diverzifikovat své podíly v různých zeměpisných oblastech, třídách aktiv nebo odvětvích, mnoho velkých nápojářských společností dává přednost vlastnictví několika značek před soustředěním se jen na jednu.

Tento přístup dobře demonstruje společnost Diageo. Tato společnost je jedním z největších světových výrobců lihovin a piva a již dlouho patří k základům fondů, jakými jsou Liontrust UK Growth a fondy Nick Traina. Manažery přitahují její defenzivní vlastnosti, dobře známé značky a pozornost věnovaná dividendovým výnosům.

Společnost Diageo, která má ve svém portfoliu jména jako Guinness, Johnny Walker, Gordon's a Smirnoff, je typickým příkladem toho, že se vyplatí diverzifikovat a spoléhat, že alespoň některá z jejích světově proslulých jmen budou vždy v čele skupiny.

Strategie diverzifikace této firmy se vztahuje i na různé geografické oblasti. Kromě silné pozice ve Spojeném království, Evropě a USA si společnost Diageo stojí dobře na rozvíjejících se trzích, přibližně 19 % jejích tržeb v roce 2020 pocházelo z Asie a Tichomoří a 12 % z Afriky. Rostoucí střední třída v těchto regionech představuje pro značky vyšší třídy společnosti Diageo značnou příležitost k růstu,“ doplňuje Toby Sims.

Pandemie také odhalila hodnotu další formy diverzifikace, kterou společnost Diageo dobře zná. Společnosti závislé na segmentu HoReCa měly po uzavření hospod a restaurací zjevné potíže, zatímco ty, jejichž prodejní kanály směřují do regálů supermarketů, profitovaly z přechodu na domácí spotřebu. Díky pokrytí HoReCa i maloobchodu by společnost Diageo mohla těžit z oživení a zároveň nabídnout spolehlivé defenzivní vlastnosti, v jaké se doufá pro případ, že by omezení přetrvávala.

Staré versus nové

Společnostem jako Diageo a Heineken sice může připadat, že po jejich produktech bude vždycky „žízeň“, ale to neznamená, že mohou jen tak sedět a odpočívat. Chutě se mění a mění se i požadavky spotřebitelů. Mileniálové pijí méně než jejich rodiče, ale jsou ochotni si připlatit za lepší kvalitu. Ti, co vstupují na trh s novými produkty, se často snaží vytvořit prémiové řady podle demografických změny. Pro ty, kterým se podaří vytvoření takovéto značky, to může být velmi výnosné.

To byl problém společnosti Anheuser-Busch InBev. Společnost je největším světovým výrobcem piva se značkami Stella Artois, Budweiser nebo Corona a cena jejích akcií se právě vlivem zmiňovaných změn preferencí za posledních pět let snížila téměř o polovinu. Společnost je značně zadlužená a dividendy se nyní po loňských škrtech jeví jako nejisté. V reakci na to se společnost snažila zvýšit kvalitu stávajících značek a uvést na trh nové produkty, jako jsou seltzery a nealkoholická piva, aby oslovila spotřebitele z řad mileniálů.

Zdá se, že změna přístupu přináší ovoce a tržby v průběhu roku 2019 slušně rostly. Ačkoli začátek roku 2020 nebyl zdaleka tak hvězdný, silná druhá polovina naznačuje, že možná přijdou příznivější časy. Nízké ocenění společnosti AB InBev by mohlo být jedním ze způsobů, jak omezit rizika, pokud by oživení trvalo delší dobu, než se očekávalo. Nicméně AB InBev se snaží najít své místo na pohyblivých píscích, které si začali nárokovat noví hráči. I tak se AB InBev snaží najít své místo mezi mlýnskými kameny těchto nových „narušitelů“.

Bylo zapotřebí speciální společnosti, jakou je Fever-Tree, aby vstoupila na trh, kterému dominuje podznačka Coca-Coly Schweppes. Investoři byli vůči Fever-Tree dlouhá léta skeptičtí. Dokonce i po počátečním hvězdném růstu cen akcií se jí mnozí investoři vyhýbali, protože si mysleli, že už společnosti ujel vlak. Nyní je však pozice Fever-Tree mezi elitou jasná. Za posledních pět let vzrostly její akcie o více než 300 %. Navzdory svému postavení miláčka se výrobce „nóbl toniků" potýká s nepřízní osudu. Stejně jako u ostatních na tomto seznamu zanechal rok 2020 značnou paseku v tržbách. Již v roce 2019 panovaly obavy, že „vyšuměl“, když se prodeje náhle zastavily, a šuškalo se, že Británie je za svým „džinovým vrcholem".

Existují ale i další problémy. Trh s míchanými nápoji je konkurenční a Fever-Tree se vždy musela potýkat s velkými společnostmi. Dalším rizikem jsou vyšší náklady na přísady a celkově rostoucí náklady, kvůli nimž se ziskové marže v posledních třech letech snížily přibližně o 20 %.

Přesto je úspěch společnosti Fever-Tree užitečným poučením pro investory. Nápojářskému průmyslu sice dominuje hrstka velkých jmen, ale ti, kteří usnou na vavřínech, to dělají na vlastní nebezpečí. Překážky vstupu na trh jsou sice vysoké, ale odměna za jejich překonání může být lukrativní.

„Ani společnost Fever-Tree pravděpodobně nezůstane stát na místě. Společnost dávala vždy najevo své ambice expandovat za hranice Británie a proniknout na americký trh, což pro investory představuje významnou příležitost k růstu. Tržby za oceánem vzrostly v roce 2020 o 23 %, a to především díky velmi silnému růstu retailových (maloobchodních) prodejů. Na škále od nových firem, jako je Fever-Tree, až po stálice, jako je Diageo, se jistě najde nápojová společnost, která uspokojí žízeň každého bystrého investora,“ uzavírá Toby Sims, Fidelity Personal Investing Manager.

Důležité informace: Hodnota investic a výnosy z nich můžou klesat stejně jako stoupat, takže se vám může vrátit méně, než kolik jste investovali.

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Analýza EUR/USD po zasedání ECB
    Cesta tam a zase zpátky. Výplach. Zlatý důl. Kasino. Ano, i tak se dá počastovat včerejší obchodní seance. Mario Draghi přišel, mluvil a všem...
  • Analýza EUR/USD po zasedání FEDu
    Americká centrální banka (FED) na svém včerejším zasedání nepřinesla žádná překvapení. Úroková sazba tak zůstala nez...
  • Analýza EUR/USD před americkými daty z trhu práce (NFP)
    Dnes čeká trhy nejočekávanější zpráva měsíce. Spojené státy zveřejnění tzv. NFP report,jež informuje o vzniku nových pracovních míst mimo zemědělský sektor. Goldman Sachs vydala v týdnu prohlášení, že očekává zisk 240 000 nových míst, což je velmi optimistické číslo vzhledem k tomu, že většinový analytický konsensus je na 200 000. Středeční předvoj NFP, ADP report, přinesl velké zklamání. Soukromý sektor dokázal vytvořit pouhých 156 000 míst, což je nejméně za poslední 3 roky.
  • Analýza EUR/USD před zápisem FOMC
    Dnešní obchodní seance bude patřit zasedání FOMC, které proběhne v 8 hodin večer. Podle výzkumné agentury Nomura by mělo jednání ukázat...
  • Analýza EUR/USD před zasedáním ECB
    V dnešní obchodní seanci čeká na trhy zasedání Evropské centrální banky (ECB), která by podle odhadů neměla přinést žádnou zásadní novinku do nastavení monetární politiky. Inflace v EU zůstává hluboce pod cílovými 2 procenty a dokonce v květnu meziročně zpomalila o 0,1 procenta. Hovoří se tak o možném nákupu korporátních dluhopisů, což by rozšířilo stimulační program, který ECB provozuje. Je také šance, že bankéři, že poprvé po delší době zvýší inflační očekávání, protože cena ropy se již odrazila ode dna, to by mohlo pomoci euru k růstu. Draghi by tak mohl i přes nepříznivé výsledky přinést pozitivní projev a pomoci euru.
  • Analýza EUR/USD, USD/JPY a GBP/USD
    Tento měnový pár na svém 1hodinovém grafu právě vytváří formaci rostoucí trojúhelníka cena nyní testuje rezistenc...
  • Analýza EUR/USD 21. 2. 2022
    Na čtyřhodinovém grafu se obrázek vln pro pár euro/dolar změnil. Minulý týden pokles kotace představovala vlna E. Nyní předpokládám, že vlna D je dokončena, protože tok zpráv podporuje americký dolar.
  • Analýza Fidelity International: Dluhopisy jsou zpátky
    Je to již 14 let, co Fed a další centrální banky v reakci na globální finanční krizi zahájily éru velmi nízkých úrokových sazeb a výnosů z dluhopisů. Tato éra skončila a v důsledku toho byly trhy nástrojů s pevným výnosem v uplynulém roce pod obrovským tlakem dvojího efektu rostoucích základních výnosů a širších úvěrových spreadů.
  • Analýza Fidelity International: GRANOLAS představují příležitost v evropských akciích
    Pandemie Covid-19 posílila některé trendy z posledních let. Na pořadu dne je digitalizace, inovace nebo možné přeskupení dodavatelských řetězců. To vše bude mít výrazný dopad na společnosti v Evropě a zejména na ty, které jsou považovány za GRANOLAS. Stejně jako úspěšné americké akcie FAANG se podle analýzy Fidelity International evropské společnosti GRANOLAS jeví v současném tržním prostředí jako klíčové pro úspěšné investice. Profitují i v současné koronavirové krizi a měly by se ukázat jako dlouhodobí vítězové. Fidelity International u nich předpokládá dosažení robustního dlouhodobého výkonu.
  • Analýza Fidelity International: Hodnota v našich šatnících
    Začátek nového roku je tradičně časem vyhazování nechtěných dárků a zbavování se loňského nepořádku. Než však sáhnete po odpadkovém koši, nabízí se stále více alternativních možností.
  • Analýza Fidelity International: Nerovnoměrný supercyklus pro komodity?
    Většině komodit se v letošním roce dařilo. Jejich růst navázal na loňské oživení a podnítil úvahy o možném komoditním supercyklu. Rozdílné vyhlídky v různých zeměpisných oblastech a odvětvích však znamenají, že výnosy by nyní mohly být rozptýlenější, a že se objeví vítězové i poražení.
  • Analýza Fidelity International: Odvětví elektromobility v Číně poroste ještě rychleji
    Od vypuknutí pandemie Covid-19 jsme svědky vlny optimismu, co se týče elektromobilů. Vlády velkých zemí po celém světě zavádějí ekologická opatření a ekologické investování mezi ústřední body svých strategií. Zatímco se pozornost soustředila zejména na klimatickou politiku USA nebo Evropy, Čína se také zavázala k dekarbonizaci. Vzhledem k tomu, že ceny baterií pro elektromobily klesají rychleji, než se očekávalo, mohl by čínský elektromobilový průmysl oproti současným odhadům ještě více zrychlit. Ačkoli věříme, že čínský růst trhu elektromobilů má před sebou slibnou budoucnost, kořist nebude rozdělena rovnoměrně. Pravděpodobněji totiž zvítězí společnosti v přední části hodnotového řetězce, které mají lepší konkurenční pozici.
  • Analýza Fidelity International: Oslava šedé hmoty – technologie měnící emisní budoucnost nemovitostí
    Stavební sektor je neudržitelný kvůli velké uhlíkové stopě při výrobě betonu, jednoho z nejpoužívanějších materiálů na světě. Nové technologie však působí revolučně a společně s obnovenou pozorností věnovanou betonářskému a cementářskému průmyslu na konferenci COP7 bychom mohli být svědky přeměny tohoto viníka uhlíkových emisí v něco, co může skutečně přispět ke zlepšení životního prostředí a pomoci s přechodem k uhlíkové neutralitě.
  • Analýza Fidelity International: Příležitosti z dislokace
    Globální ekonomické zotavení se bude podle názoru expertů Fidelity International odvíjet v několika fázích: upravení finančních toků, stabilizace šíření případů koronaviru v jednotlivých zemích, opravení toků v reálných ekonomikách a nakonec ekonomická expanze. Centrální banky již částečně řešily situaci okolo finančních toků a také nastal pokrok ve stabilizaci počtu případů koronaviru, i když nelze zapomínat na možnost opakujících se vln infekce. Vzhledem k tomu, že omezení volného pohybu ve většině zemí z velké části ještě zůstává, je potřeba nejprve opravit reálnou ekonomiku. Dokud nepřestane klesat poptávka a nezaměstnanost, bude na reálnou ekonomiku vyvíjen stále velký tlak.
  • Analýza Fidelity International: Sociální sítě potřebují nestranná pravidla
    Investoři nesmí přehlížet otázky týkající se svobody projevu na sociálních sítích, opatření jednotlivých společností ohledně vyjadřování uživatelů a vládních opatření v technologickém průmyslu. „V důsledku negativní nálady po americké prezidentské volební kampani je podle našeho názoru důležité, aby společnosti působící na sociálních sítí měly nastavené hranice projevu vnějšími autoritami. Mezitím je třeba, aby tyto společnosti na svých platformách stanovily transparentní, nestranná pravidla s nezávislými dozorčími radami tak, aby byla zajištěna spravedlnost a konzistentnost jak z demokratického hlediska, tak z pohledu dlouhodobé životaschopnosti firem,“ vysvětluje postoj Fidelity International k této problematice Sumant Wahi, portfolio manager Fidelity International.
  • Analýza Fidelity International: Zelené státní dluhopisy – sliby a úskalí
    Emise zelených státních dluhopisů jsou na vzestupu a mohly by výrazně zlepšit likviditu a standardy na celém trhu zelených dluhopisů. Poptávka investorů po nich je vysoká, ale je důležité jednak nepřeplácet zelené státní dluhopisy a jednak sledovat, za co emitenti „zelené“ prostředky vynakládají.
  • Analýza finančního a realitního trhu
    V posledních měsících jsme svědky výrazného růstu míry inflace. A to dokonce takového, že se jak v České republice, tak v Eurozóně i v USA dostává na víceletá maxima. Přímým důsledkem inflačního boomu je to, že Česká národní banka (ČNB) velmi rychle zvyšuje úrokové sazby. A to má nemalý dopad na trh s nemovitostmi.
  • Analýza finančních trhů IronFX - 02/05/2014
    EUR/USD se pokusil překonat rezistenci 141,75 (R1), neuspěl však a klesl zpět mírně pod tuto hranici. Vzhledem k tržnímu...
  • Analýza finančních trhů IronFX - 02/06/2014
    EUR/USD v pátek posiloval, ale zastavil se na 1,3650 (R1), tj. v blízkosti MA 50 a mírně pod spodní hranicí fialově vyznačeného klesajícího kanálu...
  • Analýza finančních trhů IronFX - 03/06/2014
    EUR/USD se odrazil od rezistence 1,3650 (R1), která se nachází v blízkosti MA 50. Následný pokles byl zastaven u supportu 1,3587 (S1)...
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Fintokei SwiftTrader