Středa 24. duben 2024 08:54
reklama
Dukascopy new
reklama
CapXmaster srovnani
reklama
CapXmaster
reklama
Fintokei SwiftTrader

Problém s nedostatkem čipů bude trvat několik let, varuje šéf Intelu. Mezi poškozené patří Škoda, Apple a vlastně celý svět

03.05.2021 09:01  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Celosvětové výpadky v dodávkách čipů, které omezují výrobu i v tuzemských automobilkách, budou trvat léta. Americké televizi CBS to řekl nový šéf Intelu Pat Gelsinger.  

Intel nyní renovuje své výrobní závody tak, aby mohly navýšit produkci a vyšly vstříc vysoké poptávce po čipech v automobilovém průmyslu. I tak však bude podle Gelsingera trvat měsíce, než se současný masivní převis poptávky po čipech nad jejich nabídkou byť jen začne pozvolna snižovat. Několik let si pak má vyžádat návrat k relativně rovnovážnému tržnímu prostředí.   

Poptávku po čipech mohutně navýšila globální pandemická situace loňského roku. Ta výrazně zesílila zájem o domácí elektroniku, o notebooky či herní konzole. S růstem poptávky po čipech do těchto zařízení ovšem zároveň došlo k poklesu jejich nabídky, totiž výrobních kapacit, a to kvůli uzavření továren z důvodu pandemie. Částečně se výrobci čipů snažili na vzniklou situaci reagovat přesměrováním své výrobní kapacity tak, že méně čipů dodávali pro automobilový sektor, více pak pro segment domácí a kancelářské elektroniky. Právě proto je nyní automobilový sektor obzvláště zasažený.  

Situaci komplikuje nejen samotné omezení výroby čipů, ale i omezení v jejich celosvětové přepravě. Například kapacity přístavních překladišť či kontejnerových plavidel jsou stále přetíženy, opět v důsledku pandemie, souvisejících omezení a uzavírek. Svět se zkrátka snaží dohnat zejména loňské první pololetí, kdy došlo k bezpříkladnému ochromení produkce i přepravy. Symbolem této překotné snahy dohnat zameškané je březnové uvíznutí po okraj naloženého kontejnerového plavidla v Suezském průplavu a jeho následné zablokování, které celosvětovou přepravu v již tak vyhrocený okamžik ještě dále zkomplikovalo. 

Za normálních, tržních okolností by v důsledku pandemie loni nastala hluboká deflační krize, spojená s mohutným nárůstem měr nezaměstnanosti. K té však nedošlo, neboť vlády a centrální banky se rozhodly pandemickou krizi řešit bezprecedentně expanzivní rozpočtovou a měnovou politikou. Tedy dalším závratným zadlužením doprovázeným umělým sražením úrokových sazeb a zlevněním úvěrů. Svět si tak ve výsledku na dluh kupuje poptávku, resp. na dluh nedopustil její deflační propad. Tato uměle navýšená poptávka se týká pochopitelně také poptávky po čipech.  

Zatímco poptávka byla uměle, na dluh navýšena, nabídka mnohdy byla – a ještě stále do jisté míry je – uměle omezována, například kvůli uzavírkám průmyslu. Když například loni na jaře dobrovolně utlumily svoji výrobu všechny klíčové automobilky v ČR, vyvolalo to omezení na straně nabídky. Došlo totiž k prodlevě v dodávce aut.  

Za normálních okolností by situaci vyřešil trh. Automobilky by musely část svých zaměstnanců propustit, protože by pro ně přechodně neměly práci, přičemž toto propouštění by se týkalo i subdodavatelů. Propouštění by přispělo k ochromení celkové koupěschopné poptávky v českém hospodářství, včetně poptávky po autech. Lidé, kteří přijdou o práci, si zpravidla nové auto nekupují. 

Došlo by tedy jak k redukci nabídky, tak k souvisejícímu poklesu poptávky, takže trh s auty by se tolik nevychýlil z rovnováhy. A tím pádem by se tedy ani nevychýlil z rovnováhy (tolik jako nyní) trh s automobilovými čipy. Toto přitom platí celosvětově, neboť zejména ekonomicky vyspělé země loni i letos poskytují historicky nevídané rozpočtové stimuly a podpůrné programy, jež v ČR mají podobu například programů Antivirus, kompenzačních bonusů pro podnikatele nebo výhodných covidových půjček.   

Na dluh koupené udržení koupěschopné poptávky společně s omezovanou produkcí – omezovanou kvůli pandemii – tak ve výsledku teď způsobuje nejen výpadky v dodávkách, ale i inflační tlaky. Ty jsou ve své podstatě důsledkem toho, že loni ani letos nedošlo k přirozenému poklesu celkové poptávky.   

Vzniklá situace se řeší dalším dluhem. Americká administrativa prezidenta Joea Bidena v polovině dubna přišla s podpůrným balíčkem výrobcům čipů za 50 miliard dolarů. Má podporu jak demokratů, tak i republikánů. Jeho cílem je nejen se popasovat se současnými výpadky v dodávkách, ale také přispět k zastavení postupného poklesu významu USA coby klíčového světového producenta čipů. V USA se nyní vyrobí pouze dvanáct procent celosvětově vyprodukovaných čipů, zatímco před čtvrtstoletím to bylo 37 procent. Jediným výrobcem skutečně špičkových čipů je v USA už právě pouze Intel.  

I kvůli snižujícímu se podílu ve výrobě čipů klesá technologický náskok USA před ústředním rivalem, Čínou. Asijští producenti nyní zajišťují tři čtvrtiny globální výroby čipů. 

Nedostatek čipů letos neblaze doléhá například na české automobilky Škoda Auto nebo TPCA, které nutí omezovat výrobu. Poškozeny jsou také další výrobci, včetně automobilek Ford, BMW, Volkswagen, Jaguar Land Rover, Volvo, Mitsubishi a dalších. Společnost Apple patří mezi poškozené taktéž, neboť již upozornila, že nedostatek čipů snižuje její tržby za iPady nebo počítače Mac. 

Lukáš Kovanda
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Probíhající „stávky“ z pohledu ekonomie
    Rozpočtová konsolidace se pomalu promítá do očekávání firem a domácností. V důsledku toho se postupně ozývají jednotlivé zájmové skupiny, které vytvářejí nátlak na vládu ve směru korekce těchto opatření. Měla by vláda přidat pracovníkům ve školství, měla by vláda finančně podpořit energeticky náročné podniky, měla by vláda plošně přidat lékařům? To jsou legitimní otázky, ale jak je to z pohledu ekonomie a vytváření rozumných očekávání vládní politiky? Jednoduché, ustupovat zájmovým skupinám se v malé ekonomice dlouhodobě jednoznačně nevyplácí.
  • Probíhá korekce na JPY. S/R úrovně pro jednotlivé páry.
     Japonská měna naplnila předpoklad, který jsme přinesli v pondělní predikci - Gap na JPY není uzavřen. Korekce začala...
  • Problém č. 1 světových vlád pro rok 2012: Splatit dluh 7,6 bilionu dolarů
    Hospodářsky nejvyspělejší země světa čeká letos nezáviděníhodný úkol - dobíhá ji...
  • Problém důvěry u kryptoměn a jeho řešení. Co se v budoucnosti změní?
    Někteří jednotlivci – ti, kteří se nenechali odradit titulky soudného dne a dobře propagovanými hackerskými útoky – jsou ochotni podstoupit riziko, když může být odměna tak vysoká. Pro většinu nerozhodnutých je však bezpečnost na prvním místě a s každou další zprávou je stále jasnější, že právě toto je největší překážkou masového rozšíření. Pokud má tedy síla blockchainu nějakou naději oslovit masy, jednotlivci i podniky musí věřit, že to, co dělají se svými penězi a penězi svých klientů, je to nejbezpečnější.
  • Problémem není Kypr, ale Euro
    Lars Seier Christensen, spoluzakladatel a generální ředitel Saxo Bank. Po pár velmi náročných týdnech bych chtěl shrno...
  • Problémem není Kypr, ale Euro
    Lars Seier Christensen, spoluzakladatel a generální ředitel Saxo Bank. Po pár velmi náročných týdnech bych chtěl shrno...
  • Problémové boeingy by se do vzduchu mohly vrátit ještě před začátkem prázdnin. Alespoň tedy v USA
    Americkému výrobci letadel Boeing svitla naděje. Federální úřad pro letectví USA totiž uvedl, že předpokládá, že problémové stroje Boeing 737 MAX by se mohly do vzduchu vrátit ještě před začátkem července. Americké aerolinky by tak nemusely ve svých plánech na letní sezónu zásadně prodlužovat období, po které s letadly nepočítají – a počítat ani nemohou.
  • Problémové krajiny eurozóny a EÚ si v rebríčku konkurencieschopnosti nepolepšili
    Dnes vyšiel aktuálny Doing Business ranking podnikateľského prostredia z dielne Svetovej Banky (ten rieši veci ako čas a náklady na založenie firmy, registráciu majetku, platenie daní?). Nejdem ho preberať bod za bodom, skôr sa pozriem na to, či si oproti minulému roku polepšili problémové krajiny eurozóny. Tu je rebríček krajín z EÚ pre rok 2017 (nechápem prečo to majú posunuté o rok dopredu), v druhom stĺpci je poradie, v treťom zmena oproti predošlému roku. Žltou sú krajiny, ktoré majú nezamestnanosť nad 10%:
  • Problémový Boeing 737 Max se v Evropě vrátí do vzduchu v lednu. Smartwings může od Boeingu na základě žaloby získat 2,5 miliardy korun
    Letadla Boeing 737 Max, která byla loni na jaře po dvou tragických nehodách v celém světě odstavena z provozu, dostanou v Evropské unii povolení k návratu do služby zřejmě v lednu 2021. Na pařížském leteckém fóru to řekl šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. Právě tento úřad loni provoz letadel v Evropě zakázal.
  • Problémový Boeing 737 Max se v USA vrací do vzduchu, v Evropě ještě ne. Smartwings může od Boeingu na základě žaloby získat 2,5 miliardy korun
    Akcie výrobce letadel Boeing dnes citelně rostou, donedávna problémové stroje Boeing 737 Max se totiž v USA právě nyní vrací do pravidelného provozu s cestujícími. Děje se tak po takřka dvou letech. Od března 2019 byly totiž stroje uzemněny poté, co došlo ke dvěma jejich fatálním nehodám.
  • Problém US byl vyřešen ve stylu Hollywoodu - na poslední chvíli!
    Minulou noci, hlava demokratu v Senátu, Harry Reid, prohlásil, že došlo k podstatnému pokroku ve řešení rozpočtové otá...
  • Problém vyřešen: ECB sníží sazby v červnu
    Euro v posledních pěti dnech vytrvale roste. V pondělí ale začalo klesat. Může jít o běžný retracement před novým růstem, nebo o začátek nové vlny 3 v 3 nebo C. Já osobně očekávám druhou možnost. Vezměte na vědomí, že vlna 2 získala v tuto chvíli přesvědčivou podobu a neúspěšný pokus o proražení úrovně 1,0956, která odpovídá 50,0 % podle Fibonacciho, naznačuje, že trh je ochoten prodávat. Chci také upozornit, že trh minulý týden výrazně zvýšil poptávku po euru. Zpravodajské pozadí nemuselo nutně přispět k růstu tohoto instrumentu. Samotná vlna 2 nabyla třívlnné podoby, takže by dnes mohla skončit.
  • Problémy automobilek se na průmyslu příliš neprojevily
    Průmyslová produkce se v srpnu meziročně snížila o 1,7 %, ale tento pokles je výrazně nižší, než očekávala naše i tržní prognóza především ve spojitosti s dodavatelskými problémy našich největších automobilek. V případě bilance zahraničního obchodu bylo zaznamenáno druhý měsíc v řadě záporné saldo, tentokrát ve výši -3,8 mld. Kč.
  • Problémy firmy Adidas jsou hlubší než jen Yeezy
    Adidas prožívá takřka od počátku pandemie noční můru. Podává výrazně horší výsledky než jeho hlavní konkurent Nike. Jde z jednoho problému do druhého. Začalo to lockdowny, následovaly potíže s dodavatelskými řetězci, pak přišla čínská reakce na komentáře ohledně bavlny ze Sin-ťiangu a v říjnu firma ukončila úspěšné partnerství s americkým rapperem Ye kvůli jeho antisemitským výrokům. Když Adidas umožnil, aby se kolekce Yeezy stala dominantním zdrojem jeho provozních výnosů, evidentně tím významně zvýšil své podnikatelské riziko. Dnes se tedy blíže podíváme na Adidas i na to, proč jsou jeho problémy podstatně hlubší než jen Yeezy.
  • Problémy japonského jenu
    Dolárové medvede si na chvíľu vydýchli, keď sa minulý týždeň pokles eura zastavil pred svojimi 13-ročnými minimami. Menší oddych bol doprianý čínskemu juanu, no japonský jen je pod neustálym tlakom. Zdá sa, že opäť hrozí fenomén s názvom carry-trades.
  • Problémy, které se v metaverzu neřeší
    Zatímco ve virtuálních světech, v takzvaných metaverzech se prý virtuální pozemky s virtuálními výhledy na virtuální moře prodávají za skutečné statisíce či milióny korun, tak v reálném světě se i nadále řeší problémy zcela jiného rázu, jako je například válečný růst cen potravin. Jeho vrchol je ještě před námi a stále více pravděpodobné je i to, že tento šok jen tak neodezní.
  • Problémy preklopenia dlhov
    Jedným z dôvodov dnešného v&yacut...
  • Problémy Samsungu by se mohly opakovat
    Pro obchodníka není nic lepšího než prudký pokles a výhodná koupě bývalého miláčka trhu, jaký právě teď zasáhl společnost Samsung – ten by mohl vzbudit zájem řady rebelů na trhu. Dle mého názoru by však bylo lepší takovému pokušení nepodlehnout.
  • Problémy s Covidem nezmizely, Evropa začíná týden negativně
    Vstup evropských akciových trhů do nového týdne je ve znamení poklesu. Ještě relativně dobře jen a tom DAX (-0,2 pct), ale další indexy registrují větší ztráty až po 1,3 pct, které vidíme ve Španělsku. Spolu s tím roste poptávka po dluhopisech, jejichž výnosy dnes dopoledne lehce klesají na obou stranách Atlantiku.
  • Problémy s daňovou reformou USA
    Daňová reforma v USA, kterou prosadil D. Trump – patřila k jeho stěžejním předvolebním slibům, který se mu, jako jedno...
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Fintokei ProTrader