Pátek 19. duben 2024 14:10
reklama
Swissquote Bank
reklama
Purple Ebook: Svíčkové a cenové formace
reklama
Fintokei ProTrader
reklama
FTMO král

Škodě Auto klesl zisk o 52 %, plánuje investice za 2,5 miliardy eur

24.03.2021 18:12  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Škodě Auto loni klesl nekonsolidovaný čistý zisk o 52 procent na 15,2 miliardy Kč. Nekonsolidované tržby se snížily o 7,6 procenta na 424,3 miliardy Kč. Důvodem poklesu byl dopad pandemie koronaviru na nižší výrobu a prodej aut i vývoj směnných kurzů. Vyplývá to z výroční zprávy a vyjádření zástupců společnosti na tiskové konferenci.

Odbyt vozů se na celkových tržbách podílel 81 procenty. Dodávky komponentů a sad rozložených vozů do společností koncernu VW představovaly 10,6 procenta celkových tržeb. Obchod s originálními díly a příslušenstvím se na celkových tržbách podílel pěti procenty.

"Předpokládáme, že letos se výsledek Škody Auto zlepší proti předchozímu roku," uvedl člen představenstva pro finance Klaus-Dieter Schürmann.

Investice bez vývojových nákladů klesly v roce 2020 z 32,1 miliardy na 17,8 miliardy Kč. Jejich největší část směřovala do produktových investic v souvislosti s náběhem nových modelů, agregátů a baterií. Na výzkum a vývoj nových produktů Škoda loni vydala 18,5 miliardy, tedy o 7,7 miliardy Kč méně.

Celosvětový konsolidovaný provozní zisk skupiny Škoda Auto loni klesl o 54,5 procenta na 756 milionů eur, tedy zhruba na 19,8 miliardy Kč podle aktuálního kurzu. Tržby se snížily o 13,8 procenta na 17,1 miliardy eur, což je asi 448 miliard korun.

Škoda loni kvůli omezením spojeným s bojem proti koronaviru 39 dní v tuzemských závodech nevyráběla a omezený provoz měla i její prodejní síť. Dodávky zákazníkům loni klesly o 19,1 procenta na 1,005 milionu vozů.

Nejprodávanějším modelem byla tradičně Octavia, kterých firma dodala 257.400, což je meziroční pokles o 29,2 procenta. Na druhém a třetím místě se umístily SUV Karoq a Kodiaq. Většího modelu Kodiaq dodala Škoda 131.600, meziročně o 23,4 procenta méně. Menšího SUV Karoq dodala Škoda zákazníkům 137.200, což představuje ve srovnání s rokem 2019 pokles o 10,1 procenta. Nejvyšší meziroční propad mezi modely zaznamenala Fabia, jejíž dodávky kvůli končícímu výrobnímu cyklu klesly o 39 procent na 105.500 vozů. Vzrostly naopak dodávky modelů Scala a Kamiq, a to o 61,7 procenta na 63.200 vozů, respektive o 99 procent na 128.500 vozů.

Na domácím českém trhu klesly dodávky zákazníkům o 11,6 procenta na 83.200 aut. V Číně, na svém největším trhu, propadla Škoda meziročně o 38,7 procenta na 173.000 dodaných aut. V západní Evropě prodala 434.500 aut, meziročně o 16,5 procenta méně. V Německu, na druhém největším trhu značky, bylo zákazníkům za loňský rok dodáno celkem 161.800 vozidel, což představuje meziroční pokles o 15,4 procenta.

Automobilka letos uvede čtvrtou generaci Fabie, představí elektrický model Enyaq ve verzi kupé a chystá modernizované modely Kodiaq a Karoq. Do Číny přijde nová Octavia Pro, v Indii již firma představila lokální model Kushaq.

"S odpovědností za regiony Ruska a Severní Afriky jsme vedle Indie od koncernu Volkswagen převzali další úkoly. Příští generaci modelu Superb budeme vyvíjet společně s modelem VW Passat v Mladé Boleslavi, vyrábět se budou od roku 2023 v koncernovém závodě Bratislava. Díky tomu se v našem závodě v Kvasinách uvolní kapacity pro více než 150.000 vozů značky Škoda. Tyto kapacity využijeme na zvýšení výroby našich oblíbených modelů SUV a následníka modelu Fabia Combi," dodal předseda představenstva Thomas Schäfer. Výrobní kapacita modelu Enyaq má letos dosáhnout 350 vozů denně. Firma zároveň chystá další menší elektromobil na koncernové platformě MEB.

Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody, vyrábí ale i v Číně, v Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích.

Škoda Auto chce v příštích pěti letech investovat 2,5 miliardy eur 

Škoda Auto chce v příštích pěti letech investovat zhruba 2,5 miliardy eur (asi 65,5 miliardy korun). Přibližně 1,4 miliardy eur (asi 36,7 mld. Kč) chce dát do dalšího rozšiřování elektromobility, 650 milionu eur (17 mld. Kč) chce vložit do digitalizace, 350 milionů eur (devět mld. Kč) má jít na investice do závodů a výrobních zařízení.

V loňském roce Škoda Auto investovala do svého dlouhodobého majetku 850 milionů eur (asi 22,3 mld. Kč), jde o pokles o 36 procent oproti roku 2019, kdy byly investice rekordní a dosáhly 1,3 miliardy eur.

Celkem 380 milionů eur (asi 10 miliard Kč) investovala Škoda do svých českých závodů, například do rozvoje výroby, ale i snižování emisí CO2 ve výrobě. Závod Vrchlabí se stal v loňském roce prvním uhlíkově neutrálním. Finance šly také do výroby baterií pro nové elektromobily.

V Kvasinách společnost investovala mimo jiné do automatizace výroby, v Mladé Boleslavi především do elektromobility, a to i v souvislosti s příchodem nového plně elektrického SUV Enyaq iV. Firma dala peníze také do vývoje modelu Enyaq, ale i do nové octavie. Z celkového objemu investic šlo 200 milionů eur (5,3 mld. Kč) na projekty v Indii.

Na výzkum a vývoj vynaložila v loňském roce Škoda Auto 712 milionů eur (18,7 mld. Kč), o 27 procent méně než o rok předtím.

Zdroj: ČTK

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Škoda Group, většinově vlastněná PPF, prodala Škodě Auto práva ke značce
    Strojírenské firmy Škoda Group, jejímž většinovým vlastníkem je PPF, prodaly automobilce Škoda Auto ze skupiny Volkswagen práva ke značce Škoda. Dohodly se tak na ukončení sporů o užívání značky s okřídleným šípem. Škoda Group může název Škoda i znak okřídleného šípu používat do roku 2029. PPF to dnes oznámila ČTK, cenu neuvedla. Informaci potvrdila také Škoda Auto.
  • Škoda má na Ukrajině 13 výrobců, chybí ji komponenty mj. pro kabelové svazky
    Automobilka Škoda Auto má na Ukrajině, kterou napadlo Rusko, 13 výrobců dílů do aut. Chybí jí tak například komponenty pro kabelové svazky nebo spínací moduly. V první fázi se výpadek dodávek dotkne elektrického SUV Enyaq iV, jehož výroba byla dočasně pozastavena. Další omezení lze kvůli situaci na Ukrajině postupně očekávat i u dalších modelů. Uvedl to dnes týdeník Škodovácký odborář.
  • Škoda ode dneška odstaví výrobu na dva týdny kromě jedné linky v Kvasinách
    Automobilka Škoda Auto ode dneška na následující dva týdny zcela zastaví výrobu ve všech třech tuzemských závodech, výjimkou bude jedna linka v závodech v Kvasinách na Rychnovsku. Při této odstávce chce firma dokončit 10.000 rozdělaných aut, řekl ČTK vedoucí komunikace podniku Škoda Auto Tomáš Kotera. Důvodem utlumení výroby je nedostatek čipů.
  • Škoda otevřela robotický sklad v Boleslavi. Najdou nahrazení zaměstnanci uplatnění?
    Svět plný inovací, automatizace a digitálních technologií stále více nahrazuje práci lidí roboty. Automobilka Škoda nezaostává. Otevřela v Boleslavi svůj robotický sklad na díly s investicí 200 milionů korun. Nové stroje nahradí pracovníky a při namáhavé práci.
  • Škoda oznámí loňské výsledky. Čeká se pokles provozního zisku
    Největší tuzemská automobilka Škoda Auto dnes oznámí výsledky hospodaření za loňský rok. Podle údajů mateřské firmy Volkswagen firma vykázala pokles provozního zisku o 42 procent na 628 milionů eur (téměř 15 miliard Kč). Tržby se ale zvýšily o 18,5 procenta na 21 miliard eur (499 miliard Kč).
  • Škoda patří mezi nejprodávanější značky automobilů v Evropské unii. Registrace nových vozů v Česku se v loňském roce propadly
    „Zatímco v prvním pololetí loňského roku byla poptávka po nových automobilech v Evropské unii nižší než o rok dříve, závěr roku 2019 výrazně předčil rok 2018. Díky tomu došlo v loňském roce k meziročnímu růstu registrací nových automobilů v Evropské unii o 1,2 procenta,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Škoda považuje návrat na loňská čísla ve 4. čtvrtletí za možný
    Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto čeká po meziročním propadu provozního zisku a tržeb v prvním pololetí vlivem pandemie koronaviru postupné oživení trhu ve třetím čtvrtletí. Považuje za možné, že ve čtvrtém čtvrtletí se vrátí na loňskou úroveň, uvedla dnes Škoda Auto v tiskové zprávě. Provozní zisk automobilky Škoda Auto se v prvním pololetí propadl téměř o tři čtvrtiny na 228 milionů eur (zhruba šest miliard Kč) z 824 milionů eur před rokem. Tržby Škody Auto v pololetí klesly o více než čtvrtinu na 7,5 miliardy eur (196,5 miliardy Kč) z 10,2 miliardy eur před rokem.
  • Škoda přichází s elektromobilem Citigo za 429 900 korun
    Automobilka Škoda plánuje příští rok prodat 3 200 elektrických vozů. Citigo iV bude stát 429 900 korun a stane se tak nejdostupnějším elektromobilem. Škoda Auto plánuje v roce 2020 prodat v ČR nejméně 3 200 aut na elektrický pohon. Z toho bude 2 500 elektrovozů Citigo iV a 700 vozů bude Superb v provedení plug-in hybrid. Škoda výrazně ovlivní náš trh s elektrickými vozy. Nyní u nás jezdí přes 2 000 elektromobilů. Letos se jich do září prodalo 586 a jde o ¼ meziroční nárůst. Elektrická Škoda Citigo iV bude v ceně 429 900 korun a stane se nejdostupnějším elektromobilem v ČR.
  • Škoda rozjede výrobu od 27. dubna
    Automobilka Škoda Auto se připravuje na obnovení provozu v českých závodech. Po zahájení výroby dostanou zaměstnanci roušky nebo respirátory i desinfekci.
  • Škodě Auto klesl odbyt o 30 procent, nejvíce ze značek skupiny Volkswagen
    Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto za první pololetí dodala zákazníkům v celém světě 360.600 aut, což je meziroční pokles o 30 procent. Ve své zprávě to dnes uvedla mateřská skupina Volkswagen. Propad odbytu vozidel české automobilky je za pololetí nejhlubší ze všech značek, o kterých Volkswagen samostatně informuje.
  • Škodovka hlásí klesající zisky
    Automobilka Škoda Auto hlásí za loňský rok pokles zisků na 29 miliard korun. Hospodaření automobilky ovlivnily zejména...
  • Škodovka i Lidl a růst mezd v ČR
    Odboráři jednoznačně odmítli nárůst mezd o 15 % za 2 a ¼ roku. To samé požadují během následujících 12 měsíců. Zaměstnanců je nedostatek a mzdy zrychlují. Je třeba si ale uvědomit, že se stále mluví o státních podnicích a velkých firmách, které už nejsou české. Nehrajeme tedy o mzdy na vlastním poli, ale žebráme o almužnu u cizincům, kterým jsme prodali vlastní podniky. Navíc u spousty soukromníků převládají minimální mzdy, nebo dokonce zaměstnávání na dohodu o provedení práce, která minimální mzdy ani nedosahuje. Na tento sektor nedosáhne žádný zákon ani regulace a černý trh zaměstnávání jen pokvete, vždy se najde cesta, jek to obejít.
  • Škody na životním prostředí způsobené těžbou bitcoinu klesly o 50 %
    Zatímco se cena bitcoinu připravuje na prolomení úrovně 30 600 USD, nejnovější údaje ukázaly, že těžba bitcoinů je jednou z největších energeticky náročných činností. Data také odhalují, že intenzita emisí bitcoinů klesla z více než 500 g/kWh v červenci 2021 na 296 g/kWh v červnu 2023.
  • Škody Smartwings narůstají, Boeing opět odkládá návrat Maxů do vzduchu. Výzvu pro Smartwings může představovat i aktuální šíření nákazy koronavirem, které má ovšem alespoň potenciál zlevnit i českým řidičům benzín a naftu
    Akcie výrobce letadel Boeing se včera propadly na své minimum za poslední více než rok. Naposledy byla jejich cena nižší na samém začátku roku 2019, kdy ovšem na trzích dozníval panický výprodej z konce roku 2018, takže stlačené byly ceny akcií obecněji, nikoli pouze těch Boeingu.
  • „Škola z nás finančně gramotné neudělá, problém je v rodině.“ Podvody, dark web aj. s D. Stroukalem
    Nový podcas Petra Plecháče s ekonomem Dominikem Stroukalem.
  • Šmejc: Ukončení jednání o spojení Monety s bankovní částí PPF bylo správné
    Šéf skupiny PPF Jiří Šmejc po roce od ukončení jednání o spojení Moneta Money Bank s finanční částí investiční skupiny PPF považuje rozhodnutí za jednoznačně správné. Růst Air Bank předčí výhody synergie s Monetou, řekl Šmejc novinářům. Zprávy o obnovení jednání označil za nesmysl. Důvody pro ukončení původní transakce podle něj nepominuly.
  • Šmejc: Ztráty PPF z odchodu z Ruska po invazi dosáhly stovek milionů eur
    Náklady skupiny PPF související s odchodem z Ruska po invazi na Ukrajinu dosáhly stovek milionů eur. Nebýt toho, skupina loni měla vyšší zisk než před pandemií covid-19, řekl novinářům ředitel PPF Jiří Šmejc, který stojí v čele skupiny jeden rok. PPF vykázala za loňský rok čistý zisk 140 milionů eur (asi 3,36 miliardy Kč), o 49 procent méně než o rok dříve. Aktiva skupiny loni klesla o 5,5 procenta na 39,9 miliardy eur (960 miliard Kč).
  • Šok na americkém trhu práce znamená, že další zvýšení sazeb Fedu je na obzoru
    Americká ekonomika za květen vytvořila obrovský nárůst 339 000 pracovních míst oproti 253 000 z předchozího měsíce a šokovala tak trhy, které očekávaly pokles. To dále oddaluje blížící se zpomalení ekonomiky, ale jen podněcuje obavy z inflace a šance, že Fed bude muset více zvýšit úrokové sazby.
  • Šok na trhu s ropou: Klíčoví těžaři nezvyšují těžbu, pohonné hmoty v ČR dále citelně podraží
    Členové kartelu OPEC a jejich spojenci v čele s Ruskem dnes šokovali ropné obchodníky, když nepřikročili k citelnému zvýšení těžby. Umocnili tak obavu trhu, že ropy nebude v čase globálního ekonomického zotavení dost, což vyžene její cenu dále vzhůru. Podpořili tak spekulace, že barel ropy by se ještě letos mohl prodávat až za sto dolarů.
  • Šok odezněl a akcie se vydávají vzhůru. Euro i koruna však zůstávají pod tlakem
    Začátek evropského obchodování na hlavních finančních trzích vypadá výrazně veseleji než ten včerejší. Už včera se zvláště technologickému Nasdaqu dařilo směrem k závěru umazávat ztráty a dnes se evropské akciové indexy nacházejí v plusu asi o půl procenta. Růst se přitom daří i většině bank, které se včera silně vyprodávaly. Na dluhopisech sledujeme konsolidaci, výnosy se drží kolem včerejších hodnot. Zlato ještě mírně ztrácí.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Purple Ebook: Svíčkové a cenové formace