Pondělí 26. říjen 2020 14:13
reklama
Bossa volby USA
reklama
XTB Mourinho2
reklama
XTB Mourinho2

Role sociálních sítí v americké prezidentské kampani

25.09.2020 11:51  Sekce: Online FX zpravodajství  Tisk

Autor: Althea Spinozzi, specialistka na dluhopisy Saxo Bank

V nadcházejících amerických volbách budou hrát sociální sítě ústřední roli. Obzvláště v této době lidé tráví stále více času online než kdykoliv dříve. Informace, které se k voličům prostřednictvím těchto platforem dostávají, jsou často zkreslené a sociální sítě tak představují mocný nástroj, který umožní v rámci kampaně manipulovat veřejným míněním. V tomto ohledu se zdají být Trumpovi zastánci na vedení digitální kampaně lépe připraveni než ti Bidenovi.

Letos se staneme svědky zcela unikátních amerických voleb. Koronavirová pandemie mění způsob, jak se dělá politika, protože dnes jsme všichni online více, než kdykoli jindy v lidské historii.

Internet je sice považován za nástroj poznávání světa a získávání lepších znalostí, ale také se již stihl stát mocnou politickou zbraní, která dokáže manipulovat veřejným míněním a polarizovat společnost. A to zejména kvůli způsobu, jakým sociální sítě organizují a distribuují obsah na základě osobních preferencí. Uživatel si ovšem tyto preference sám neurčuje. Vyhodnocují je počítačové algoritmy, které důkladně zkoumají jeho osobnost, okruh přátel a reakce na nejrůznější sdělení.

Jedná se o takzvanou umělou inteligenci, nebo také AI z anglického Artificial Intelligence. Jakmile počítač pochopí, jaké máte zájmy, předkládá vám obsah a reklamy, které odpovídají vašemu profilu.

AI se snaží jednotlivým lidem zalíbit, aby takzvaně zvýšila jejich engagement, tedy aby je co nejvíce zaujala a dále rozšířila klientelu své platformy, protože díky tomu se prodá více reklamy a vydělá více peněz. Algoritmus proto vyřadí všechny zprávy, které by uživatele nezaujaly nebo které nekonvenují jeho názorům. K člověku se tak dostane pouze obsah, který ho má potěšit. Existují důkazy, že o tom, co se občanům v sociálních médiích zobrazuje, rozhoduje hlavně to, v jakých kruzích se pohybují. Předpokládejme například, že skupinu přátel nějakého uživatele tvoří liberálové. V takovém případě bude dostávat zprávy, které jsou nakloněné demokratům. A protože bude takovému obsahu vystaven opakovaně, bude i vyšší pravděpodobnost, že si jej přečte[1]. To v něm vyvolá falešný pocit, že jeho názory sdílejí i všichni ostatní. Ve skutečnosti však každý uživatel pracuje s jinou množinou faktů. Dostali jsme se do bodu, kdy je obtížné získat jiné informace než ty, které jsou nám úmyslně předkládány. To ve svém důsledku zvyšuje polarizaci názorů a vyvolává ideologické konflikty.

Ne všechny informace, které se k voličům ze sociálních médií dostanou, jsou však dobré:

Politické dezinformace a fenomén Fake news

Empirické studie ukazují, že převážná část obsahu, který se k uživatelům dostane, je extrémně ideologicky zabarvená. To proto, že uživatelé s extrémními ideologickými názory vytvářejí nepoměrně více obsahu než ti umírnění[2]. Zároveň se značná část těchto extrémistických zpráv nakonec ukáže jako falešná. Za produkcí tzv. fake news, neboli falešných zpráv, stojí sice většinou spíše finanční než politické důvody, ale bylo prokázáno, že během voleb v roce 2016 se objevovaly dezinformace ve prospěch prezidenta Trumpa. Průzkum zjistil, že si velká část amerických voličů dokáže jasně vybavit některé falešné zprávy, které se k nim před volbami dostaly[3] a přispěly k jejich konečnému volebnímu rozhodnutí.

Nezávislí versus najatí trollové
Sociální média jsou plná trollů. Nezávislí trollové jsou lidé, kteří jednají ve vlastním zájmu, zatímco těm najatým za to, aby šířili falešné zprávy a komentovali ve veřejném prostoru, platí někdo jiný. Západní zpravodajské služby zjistily, že jedním ze sponzorů, kteří opakovaně platí trollům, aby ovlivňovaly veřejné mínění, je Rusko; zatím však není jasné, do jaké míry dokážou voliče skutečně ovlivnit. Jisté ale je, že AI nedokáže rozlišit mezi nezávislými a najatými trolly. Proto budou jejich komentáře pro většinu lidí nerozlišitelné od ostatních a mohou voliče přesvědčit, aby se přiklonili k určitým názorům. Oba druhy trollů zveřejňují polarizující komentáře, které vyvolávají intenzivní emocionální odezvu[4].

Výše uvedené problémy jsou jen částí všech problémů souvisejících s užíváním sociálních médií. Následky dezinformací dále umocňuje skutečnost, že používané algoritmy vytvářejí lidé z komerčních pohnutek – jejich cílem je zvýšit hodnotu své firmy tím, že budou koncovým uživatelům nabízet více obsahu.

Jak budou sociální média ovlivňovat voliče ve srovnání s volbami v roce 2016?

Zdá se, že letošní prezidentské volby v USA budou sociálními médii ovlivněny více než jakékoliv jiné volby v dějinách. I když existují důkazy, že ke zvolení Trumpa v roce 2016 přispělo i zkreslování reality, zatím se podniklo jen málo kroků, které by pomohly tuto situaci vyřešit. Například loni v říjnu sice Facebook provedl ověření faktů (tzv. fact-check) u jednoho z Trumpových příspěvků a označil ho jako fake news, ale následně upravil zásady politické propagace, takže placená inzerce v rámci kampaní už nebude cenzurována, ani kdyby obsahovala nepravdivé informace[5]. Teď tedy mohou kandidáti bez problémů využívat v kampaních pravdivé i nepravdivé informace.

Zároveň je dnes objem falešných informací exponenciálně vyšší než v roce 2016. Jen o koronavirové pandemii přináší v tuto chvíli falešné zprávy 329 webových serverů[6]. Ještě v dubnu publikovalo nepravdivé informace o COVIDu-19 jen 36 webových serverů. Výzkumníci z Carnegie Mellon University navíc zjistili, že zhruba polovina příspěvků na Twitteru, které se zabývají koronavirem, pochází pravděpodobně od botů[7]. Vůči takové záplavě fake news nebudou americké volby rozhodně imunní.

Sociální média budou dál uživatelům předkládat extrémní politické názory a nebude možné odlišit fakta od falešných zpráv a placených trollů. Tento typ obsahu na sociálních platformách funguje hlavně protože, že lidi přirozeně přitahuje. Některé firmy aktivně využívají jeho kontroverzní charakter k prosazování svých obchodních cílů. Podle zprávy deníku Wall Street Journal[8] se manažeři společnosti Facebook rozhodli nepodnikat žádné kroky, které by mohly zajistit, že jejich stránky nebudou vyvolávat tolik kontroverzí. Jeden ze snímků z jejich prezentace z roku 2018 přímo hlásal: „Naše algoritmy využívají faktu, že lidský mozek přitahují kontroverzní názory.“

V tomto kontextu se zdá, že mají republikáni vůči demokratům jednoznačnou výhodu. Za Trumpovou digitální kampaní z roku 2016 stál člověk jménem Brad Pascale. Podle vlastních slov publikoval na Facebooku 5,9 milionu vizuálních reklam, zatímco v celé kampani Hilary Clintonové jich bylo použito pouze 66 000. Pascale tvrdí, že Trumpova kampaň běží od roku 2016 nepřetržitě, a že od té doby zdokonalili využívané technologie i datové operace. Naproti tomu demokraté evidentně tak dobře organizovaní nejsou, takže je Bidenova kampaň v jasné nevýhodě[9].


[1] Bakshy, Eytan, Dean Eckles, Rong Yan, and Itamar Rosenn. (2012) “Social Influence in Social Advertising: Evidence from Field Experiments.” Proceedings of the 13th ACM Conference on Electronic Commerce.

[2] Barberá, Pablo, and Gonzalo Rivero. (2015). “Understanding the Political Representativeness of Twitter Users.” Social Science Computer Review.

[3] Allcott, Hunt and Matthew Gentzkow. (2017). “Social media and fake news in the 2016 election.” Journal of Economic Perspectives.

[4] Marwick, Alice, and Rebecca Lewis. (2017).”Media Manipulation and Disinformation Online.” Data & Society Research Institute.

[5] https://www.ft.com/content/760c8782-f114-11e9-ad1e-4367d8281195

[6] https://www.newsguardtech.com/coronavirus-misinformation-tracking-center/

[7]https://www.cmu.edu/ambassadors/july-2020/covid-falsehoods.html

[8] https://www.wsj.com/articles/facebook-knows-it-encourages-division-top-executives-nixed-solutions-11590507499?mod=hp_lead_pos5

[9] https://www.newyorker.com/magazine/2020/03/09/the-man-behind-trumps-facebook-juggernaut

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Rok 2012 rokem korporátních dluhopisů. Firmy získaly nejvíce za nejméně v historii
    Společnosti různých sídel i zaměření po celém světě si letos prodejem korporátních dluhopisů přišly na rekordních 3,89...
  • Rok 2015 byl pro českou ekonomiku výborný
    Česká ekonomika zažila výborný rok, a to zcela nečekaně. Růst za uplynulých dvanáct měsíců bude činit více než čtyři procenta...
  • Rok 2017: Hybatelem trhů bude ekonomika
    Rok 2016 patřil investičně mezi roky úspěšné, jak pro dluhopisové tak pro akciové investory. Hlavní akciové trhy s největší pravděpodobností skončí rok 2016 výše, než kde končily rok přechozí, a také vládní dluhopisové trhy navzdory výprodejům v posledních týdnech letošek zakončí v lehce černých číslech. Z pohledu na grafy a celkem nízkou letošní volatilitu to vypadá, jak kdyby letošek byl nejnudnějším rokem za posledních alespoň pět, a že se toho opravdu moc nestalo.
  • Rok 2017: jedna dobrá a dvě špatné zprávy pro světovou ekonomiku
    Autor: Christopher Dembik, vedoucí oddělení makroekonomické strategie Saxo Bank v Paříži „V životě existují dva druhy ...
  • Rok 2018 s korunou
    Česká koruna má za sebou turbulentní rok 2018, který jí přinesl řadu výzev. Jak se očekávalo, na začátku letošního roku sice pokračovala v posilování, ale poté, co si Spojené státy v březnu začaly hrát s myšlenkou obchodních válek, začalo oslabovat euro a s ním v ruku v ruce i regionální měny.
  • Rok 2018: Ve znamení dolaru
    Minulý týden zveřejněná inflace v Eurozóně měla být studenou sprchou pro všechny eurodolarové býky. Dle předběžných dat totiž v předvečer snížení tempa kvantitativního uvolňování Evropskou centrální bankou a navzdory očekáváním analytiků zůstala jádrová inflace na samém konci minulého roku (a potřetí v řadě) pod procentem, a inflace jádrová se znovu vrátila na úroveň října (1,4 %).
  • Rok 2019 ještě nemusí být krizový
    Světová ekonomika dosáhla letos špičkového růstu a zůstává dostatečně silná na to, aby unikla recesi v příštím roce. Předpokládá se sice zpomalení globálního hospodářského růstu v roce 2019, ale neočekáváme ještě obrat, či recesi.
  • Rok 2019 pro americké firmy nakonec nemusí být vůbec špatný
    Zatímco ještě loni panovalo na trzích přesvědčení, že letošní rok přinese u řady firem výrazné zhoršené hospodářských výsledků, poslední analytické odhady jsou o poznání optimističtější. Výsledkem je aktuální analytický konsenzus, podle kterého by zisky za rok 2019 měly růst o pět procent a tržby pak o necelých pět procent.
  • Rok 2019 přinesl útlum na hypotečním trhu
    „Celkový objem hypotečních úvěrů se v loňském roce propadl o 37 miliard korun. Meziročně byl vykázán pokles počtu hypotečních úvěrů o 22 tisíc,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Rok 2019 ve znamení velkého růstu, pro rok 2020 je třeba optimismus tlumit
    Rok 2019 je pro globální finanční trhy velice úspěšný. Přestože dynamika světové ekonomiky pokračuje v mírném zpomalování a je přítomno mnoho rizikových faktorů v čele s obchodní válkou mezi USA a Čínou, Brexitem, a nepokoji v Hong Kongu a Latinské Americe, akciové i dluhopisové investice připisují vysoce nadprůměrné zisky.
  • Rolls Royce aktivoval plán na získání dodatečných financí
    Samotné letecké společnosti nebyly během korony jediné, které zasáhly restrikce spojené s pandemií. Tvrdý dopad omezení pocítili i dodavatelé komponentů jako je například firma Rolls Royce Holdings, která vyrábí letecké motory. Prudký propad letového provozu totiž zároveň způsobil prudké snížení zájmu o nová letadla a firma musí hledat způsoby, jak výpadky příjmů alespoň částečně vykrýt.
  • Roman Koděra rozšířil tým expertů na obchodování v Saxo Bank
    Roman Koděra (45) rozšířil tým odborníků na investiční obchodování v Saxo Bank. Na pozici Senior Sales Manager je zodpovědný za obsluhu VIP klientů.
  • Ropa
    Ropa smazala část své předchozí ztráty, ale obchoduje se stále na negativní straně. Klesla o 1 USD na 92,53. Posun gl...
  • Ropa
    Ropa vyšplhala o 1,10 na 94,23 během dnešní seance díky pozitivnímu sentimentu. Na trhu došlo k omezeným pohybům...
  • Ropa
    Ropa pokračuje nadále v rostoucím trendu, dnes se její cena zvedla o 0,58 centů na 94,58. Panuje nyní pozitivní nálada na globálním trhu a o...
  • Ropa
    Zlato se odrazilo od svého čtyřdenního poklesu, který byl zaznamenán během posledních několika dnů. Kov vzrostl o 8,75 USD na 163,75, avšak růst byl ...
  • Ropa
    Ropa dnes rostla a vymazala veškerou včerejší ztrátu ještě před zveřejnění zprávy o týdenní inventuře. Komodita se ny...
  • Ropa
    Ropa se dnes zvedla o 21 centů na 90,33, poněvadž ceny jdou nahoru díky oživení apetitu pro rizika na finančních trzí...
  • Ropa
    Data agentura Eurostat od Evropské unie uvedla, že nezaměstnanost v eurozóně v únoru vzrostla na 12%. Exxon...
  • Ropa
    Ropa rostla na nejvyšší úroveň za posledních 9 měsíců díky spekulaci o útoku na Sýrii, který může ovlivnit celý Dálný...
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Dukascopy